Kedi beslenen evde kedinin içtiği kaptaki su necis midir
Hanefi kaynaklarından Zahir rivaye diye bilinen 6 esas kitabından Ilki olan kitabul asl ‘ın ravisi el-Cüvercani bu suali İmam Muhammed'e sual eder ve İmam Muhammed cevap olarak başka bir su ile abdest almak bana daha sevimlidir buyurur
İmam Muhammed Camiussağir adlı eserinde (bu kitapta Zahir rivaye kitaplarındandır) orada kedinin artığı ile abdest almanın mekruh olduğundan bahseder
Dolayısıyla hanefi kaynaklarının ilki olan zahir rivayede bu konuda iki farklı rivayet oluşmuştur daha sonra gelen ulemânın bu konuya İhtilaf etmelerine sebep olmuştur
İmamı Tahavi bu ihtilafı bahır sahibi İbnülceym geniş şekilde anlatır imam Tahavi kedinin artığının tahrimen mekruh olduğunu ifade eder hakikate artığa verilecek hüküm salyaya verilecek olan hükmün aynısıdır , salyaya verilecek olan hüküm ise ete verilecek olan hükmün aynısıdır kedinin eti necistir yenilmez dolayısı ile o etten neşet edecek olan salya da necistir o zaman o salyanın temas ettiği artık da necis olması gerekir
Ancak buna dair Efendimizin (s.a.v.) kedinin insanlar içinde çokça bulunması onların yanına çokça girip çıkması hadisinden haramdır ifadesi necistir ifadesi kullanılmaz tahrimen mekruhtur ifadesi kullanmıştır İmam Tahavi ve emsal düşünen alimlerin görüşü bu yöndedir
Diğer taraftan imamı Kerhi muvatta da rivayet edilen hadiste kedi necis değildir belki insanlar içinde çokça bulunan onlarla beraber olan insanların meclislerine çokça girip çıkan bir hayvandır buyurması bu Hadis-i Şeriften kedinin haikatte artığının necis olmadığı ancak kedi etobur olmasından fare yeme ihtimalinden ve yeni yemiş olması ihtimalinden ağzının necis olma ihtimali vardır bu ihtimal de kesin olmadığından tenzihen mekruhtur ifadesini kullanır
Hanefi kaynaklarında kedinin artığını tahrimen mekruh tenzihen mekruh olduğu İki görüş ortaya çıkar
Bu ihtilaflardan kaçırıp ihtiyatı seçip tahrimen mekruhtur tarafını seçip kaçınmak daha uygundur Evde kedi beslemek mahzurlu değildir Ama dikkat etmek gerekir kedinin kullanacağı kapları kendi kapılarımız olarak değil kediye mahsus olmalı
Köy yerlerinde kedinin beslenmesi daha olanaklıdır ,evdeki haşeratı bertaraf etmek için belki ihtiyaçtır ve kedi ihtiyaçları için rahatlıkla dışarı çıkabilir içeriye girebilir
Şehirlerde bu durum sıkıntıdır kedinin dışarı girip çıkması kolay olmadığı için kediye tahsis edilen kumla bu sağlanmaktadır Kuma bevlini yapabilir veya etrafa da yapabilir onun artığından uzak durmakta fayda var
ALINTI : LALEGÜLTV Fatih Kalender Hocaefendi
https://www.youtube.com/watch?v=w4t2-lb5TAE&list=PL6Ft1VAUSM5ohnYKdPqZu2a6j_2YeLe4c&index=127
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder