Kâinat yüzünde zerrelerden yıldızlara kadar varlıkların tek tek herbirinde ve umumunda görülen nihayet derecede mükemmel bir nizam ve intizam, tevhide en büyük delil, en parlak bürhandır. Çünkü kâinattaki ilâhî icraat ve îcada, bir tek Sâni'den başkasının müdahalesi olsa, bu gayet hassas nizam ve muvazene bozulacak ve her tarafta intizamsızlık eseri görünecekti.
لَوْ كَانَ ف۪يهِمَٓا اٰلِهَةٌ اِلَّا اللّٰهُ لَفَسَدَتَاۚ فَسُبْحَانَ اللّٰهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ
Eğer yerde ve gِkte Allah'tan ba؛ka tanrılar bulunsaydı, yer ve gِk, (bunların nizamı) kesinlikle bozulup gitmi؛ti. Demek ki Ar؛'ın Rabbi olan Allah, onların yakı؛tırdıkları sıfatlardan münezzehtir.
(Enbiyâ - 22) âyetinin sırrıyle, bu hârika mükemmel kâinat nizamı karı؛acak, fesâda gidecekti.
Halbuki,
اَلَّذ۪ي خَلَقَ سَبْعَ سَمٰوَاتٍ طِبَاقاًۜ مَا تَرٰى ف۪ي خَلْقِ الرَّحْمٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍۜ فَارْجِعِ الْبَصَرَۙ هَلْ تَرٰى مِنْ فُطُورٍ
O ki, birbiri ile âhenktar yedi gِğü yaratmı؛tır. Rahmân olan Allah'ın yaratı؛ında hiçbir uygunsuzluk gِremezsin. Gِzünü çevir de bir bak, bir bozukluk gِrebiliyor musun?
(Mülk - 3) âyetinin de i؛aret ettiği gibi, zerrelerden yıldızlara kadar hiçbir ؛eyde, hiçbir karı؛ıklık, intizamsızlık gِrülmemektedir.
Bu hal, gayet parlak bir ؛ekilde Sâni'in vahdetine, mülkünde ortağı, yardımcısı, rakîbi olmadığına ؛ehadet etmektedir.
"Vahdette kolaylık, kesrette zorluk olduğu" delîli:
E؛yanın îcadı, bir tek Sâni' ve Hâlika verilirse, bir tek varlık gibi kolay olur. Eğer tabiata, tesadüfe isnad edilirse, bir tek sinek, semâvât kadar; bir çiçek bir bahar kadar; bir meyve bir bahçe kadar, zor ve mü؛kilâtlı olur. Kâinatta e؛yanın îcadında nihayetsiz bir sühûlet ve kolaylık gِrüldüğüne gِre, Sâni'in tek ve vâhid olduğu anla؛ılır...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder