Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu -->

26 Nisan 2022 Salı

NAMAZLARIN MEKRUHLARI

 Namazların Mekruhları

474- 
SORU : Namaz içinde yapılması veya yapılmaması mekruh olan şeyler kaç tanedir
CEVAP : 2 , tahrîmî (harama yakın) ve tenzihi (helâla yakın) 
SORU : Bir vacibin terkini taşıyan bir iş nedir
CEVAP : tahrimen mekruhtur. 
SORU : Bir sünnetin terkini taşıyan bir iş nedir
CEVAP : tenzihen mekruhtur. 
SORU : Bununla beraber tenzihen mekruh olanlar da, önemleri bakımından ve tahrimen mekruhlara yakınlıkları yönünden birbirlerinden farklıdırlar. 
CEVAP : Örnek: Müekked bir sünneti terk etmek, bir vacibi terk etmek derecesine yakın bir keraheti taşır.
Farzların, vaciblerin ve müstahabların ve bunların zıdlarının değişik olması gibi...


Namazda mekruh olan şeylerin başlıcaları şunlardır:

1) 

SORU : Namaz kılarken bir özür bulunmaksızın bir direğe, duvara veya sopaya dayanmak
CEVAP : Mekruhtur.

2) 

SORU : Namazda bir sağa ve bir sola doğru meyletmek 
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Neden
CEVAP : Gereksiz ve huzura aykırıdır

3) 

SORU : Bir özür olmaksızın namazda birbiri peşine olmamak üzere birkaç adım yürümek 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU : Görülen bir yılanı veya bir akrebi öldürmek gibi bir özür sebebiyle atılacak birkaç adım mekruh mudur 
CEVAP : Hayır
SORU : Bununla beraber bunları öldürmek, biraz yürümeye ve birkaç kez çarpmaya muhtaç olursa, bununla namaz bozulur. mu
CEVAP : Evet
SORU : Bu halde namazı bozmaya dinde izin var mıdır
CEVAP : Evet
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü herhangi bir zararı kaldırmak için namazı bozmak caizdir.
SORU : Bir kimseyi ölümden kurtarmak için namaz bozulabilir; mi
CEVAP : Evet
SORU : Bir malı, değeri bir dirhem olsa bile, zayi olmaktan kurtarmak için namaz bozulabilir; mi
CEVAP : Evet
SORU : Bu mal namaz kılana ait olsa  zayi olmaktan kurtarmak için namaz bozulabilir; mi
CEVAP : Evet
SORU : Bu mal başkasına ait olsa  zayi olmaktan kurtarmak için namaz bozulabilir; mi
CEVAP : Evet
AÇIKLAMA : Namazda yürümek bunu gerektiren bir sebep yoksa mekruh­tur. Bunun gibi art arda adım atıp yürümek de namazı bozar. Çünkü bu tarz harekette «amel-i kesîr» vardır. O halde kıbleye doğru, art arda adımları atmaksızın yürümek namazı bozmaz. Ancak bulun­duğu camiden böyle dışarı çıkarsa veya açık havada ise safların dı­şına taşarsa namazı bozulur.
Namazda kıbleye arkasını döndürdüğü takdirde namaz bozulur. O halde yürümek sadece kıble tarafına olduğunda ve art arda adım atılmadığı takdirde namazı bozmaz.
Namazda bir saf miktarı yürümek namazı bozmaz. Ama bir de­fada iki saf miktarı yürümek namazı bozar. Önce bir saf miktarı yü­rüdükten sonra durur, sonra ikinci bir saf miktarı yürürse yine de namazı bozulmaz. Buna göre öndeki safı doldurmak için peş peşe adımları atmamak şartı ile yürümek namazı bozmaz. (Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/350-351.)
Ayrıca, aynı safta meydana gelen boşluğu kapatmak için, kıbleden yönünü döndürmeden, ayağını sürüyerek boşluğu doldurmak da namazı bozmaz.


4) 

SORU : Namazda bit veya pire tutmak ve öldürmek veya kovalamak 
CEVAP : mekruhtur. 
SORU : Karınca ve pire gibi bir şeyin ısırmasından rahatsız olan kimsenin namaz içinde bunları yalnız tutup atsa 
CEVAP : Kerahet yoktur.

5) 

SORU : Namazda hoş bir kokuyu koklamak, 
CEVAP : mekruhtur.
SORU : Namazda elbise ile bir iki kez yelpazelenmek, 
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Namazda tükrüğü atmak 
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Namazdan önce erkek için kolları dirseklere doğru toplamak 
CEVAP : Mekruhtur.

6) 

SORU : Namazın kıyam, rükû ve secde hallerinde, bir özür bulunmaksızın elleri sünnet olduğu üzere konulması gereken yerler üzerine koymamak 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU : Kıyam halinde elleri yanlara salıvermek 
CEVAP : Mekruhtur. 

7) 

SORU : Namazda dizleri yere koymadan önce elleri yere koymak 
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Secdeden kalkarken dizleri ellerden önce kaldırmak 
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Bir özür varsa
CEVAP : Yapılabilir.

8) 

SORU : Namazda kıç üzerine oturup but ve bacakları yukarıya dikmek 
CEVAP : mekruhtur. 

9) 

SORU :  Erkeklerin secde ederken kolları tamamiyle yere döşemeleri 
CEVAP : Mekruhtur. 

10) 

SORU :  Rükû veya secde yaparken, başlangıç tekbirinde olduğu gibi elleri yukarıya kaldırmak 
CEVAP : Mekruhtur.

11) 

SORU :  Namaz içinde bir özür olmaksızın bağdaş kurmak veya dizleri dikip oturmak 
CEVAP : Mekruhtur.

12) 

SORU :  Rükûda ve secdede, kavme ile celsede sükûneti terk etmek (duraklama yapmaksızın hareket halinde bulunmak)
CEVAP : Mekruhtur.
SORU :  Çok acele rükû ile secde yapmak 
CEVAP : Mekruhtur.

13) 

SORU : Namazda gerinmek, esnemek ve el ile ağzı kapamak 
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü gerinmek bir gaflet ve tenbellik eseridir. 
SORU : Esnemek nedir
CEVAP : Gevşeklik nişanıdır. 
SORU : Esneme halinde ağız yumulabiliyorsa, 
CEVAP : Mekruh olmaz.
SORU : Buna güç yetmiyorsa, namaz içinde 
CEVAP : Sağ elin arkası ile, ağız  kapatılmalıdır.
SORU :  Namaz dışında  ağız nasıl kapatılmalıdır.
CEVAP : Sol elin arkası ile 

14) 

SORU :  Namazda bir zaruret olmaksızın kendi arzusu ile öksürmek  
CEVAP : mekruhtur.
SORU :  Öksürük gelirse ne yapmalı
CEVAP : Mümkün olduğu kadar gidermeli, 
SORU :  Neden
CEVAP : Edebi gözetmek bakımından pek güzeldir

15) 

SORU :  Namazda sesi işitilmeyecek derecede üfürmek 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Bu üfürme halinde, en az iki harften ibaret bir ses işitilecek olursa, 
CEVAP : Namaz bozulur.

16) 

SORU :  Namaz içinde verilen selâmı el ile veya baş işareti ile almak 
CEVAP : Mekruhtur.

17) 

SORU : Namazda okumaya engel olmayacak miktarda ağıza altın, gümüş, inci ve benzeri erimez bir şey almak mekruhtur. 
CEVAP : Evet
SORU :  Bunlar okumaya engel olursa 
CEVAP : Namaz bozulur
SORU :  Ağızda eriyen şeyler de böyledir.midir
CEVAP : Evet

18) 

SORU :  Namazda, dişlerin arasında bulunan nohut tanesinden küçük bir yemek parçasını yutmak 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Nohut tanesinden büyük olursa, 
CEVAP : Namazı bozar.

19) 

SORU :  Yenmesi yasak olmayan bir yemek hazır olduğu halde namaza başlamak 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  , Bu yemek  iştah çekici bir yemekse
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU : Bu yemek  iştah çekici bir yemekse değilse.
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Vaktin çıkmasından korkusu varsa, 
CEVAP :   Namaz önce kılınır.

20) 

SORU :  Namazda gözleri yummak, 
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Namazda gözleri semaya doğru kaldırmak 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Namazda sağa-sola bakmak  
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Namazda boynunu çevirerek sağa-sola bakmak 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Bakılması caiz olmayan bir şeyi görmemek için veya tam bir saygı ile Yüce Allah'ın huzurunda bulunmaktan dolayı gözleri yummak
CEVAP : Kerahet yoktur

21) 
SORU :  Namazda iki elin parmaklarını birbirine çatmak, parmak çıtlatmak veya çıtlayacak şekilde sıkmak 
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Elleri böğrüne koymak 
CEVAP : Mekruhtur 

22) 
SORU :  Namazda daha selâm vermeden terleri veya yüze dokunmuş olan toprakları silmek  
CEVAP : Mekruhtur.
SORU :  Namazda bir zararı kaldırmak ve bir yarar sağlamak için silinebilir.mi
CEVAP : Evet
SORU :  Namazda Göze girip zahmet veren bir ter silinebilir mi
CEVAP : Evet

23) 
SORU :  Rükû halinde sünnet üzere olan duruma aykırı bir şekilde başı yukarı tutmak veya  aşağıya indirmek,
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :   İmamdan önce rükûa veya secdeye gitmek ve ondan önce rükûdan veya secdeden baş kaldırmak 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Fakat imam daha rükûa veya secdeye gitmeden, muktedi (imama uyan) rükûa veya secdeye gidip başını kaldırsa 
CEVAP : Namazı bozulur.
SORU :  İmam daha selâm vermeden bu rükûu veya secdeyi imam ile veya ondan sonra iade ederse, bozulmaz.

24) 
SORU :  Rükûda veya secdede tesbihleri terk etmek 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Rükûda veya secdede tesbihleri üçden az okumak 
CEVAP : Mekruhtur. 

25) 
SORU :  Kıyamdan rükûa, rükûdan secdeye, secdeden kıyama geçiş hallerinde meşru olan tekbirleri ve zikirleri, bu intikallerden sonra okunsa
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Kıyamdan rükûa vardıktan sonra "Allahü Ekber" demek
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Rükûdan kıyama tam döndükten sonra "Semi'allahü limen hamideh" demek 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Neden
CEVAP : Bu zikirlerin yeri kaybedilmiş olur.

26) 
SORU :  Kırda namaz kılarken çakıl taşlarını el ile düzeltmek 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :   Üzerlerinde secde etmek mümkün değilse, 
CEVAP : Yapılabilir
SORU :  Bu durumda kaç defalık bir düzeltme caizdir.
CEVAP : 2

27) 
SORU :  Başkasına ait olan bir yerde, sahibinin rızası olmaksızın kılanan namaz 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Bir görüşe göre böyle bir yer, bir müslümana ait olup ekilmemiş ise, 
CEVAP : Üzerinde namaz kılmakta kerahet yoktur.

28) 
SORU :  Bir kimse başkasına ait olan bir yer ile herkese ait bir yol üzerinde namaz kılmak mecburiyetinde kalsa, 
CEVAP : 
1 . Eğer şahsa ait yer ekilmiş ise o yol üzerinde kılması daha iyidir. 
2 .  Gayri müslime ait ise, o yol üzerinde kılması daha iyidir. 
SORU : Neden
CEVAP : Gayri müslimin bu namaza razı olmayacağı bilinen şeydir. 

29) 
SORU :  Namazı huzuru bozacak ve kalbi meşgul edecek şeylerin bulunduğu yerlerde kılınabilir mi
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Çalgı ve eğlencelerin bulunduğu yerlerde namaz kılınabilir mi
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Mescidlerde çalınması düşünülecek olan ayakkabılar da arka tarafa bırakmak, 
CEVAP : Mekruhtur 
SORU :  Neden
CEVAP : Huzuru bozacağından 

30) 
SORU :  Yanmakta olan sobaya, ocağa ve ateş dolu mangala karşı namaz kılmak 
CEVAP : Mekruhtur. 
SORU :  Muma, kandile, lâmbaya karşı namaz kılmak  
CEVAP : Mekruh değildir.
SORU :  Asılı bulunan Mushaf-ı Şerife karşı namaz kılmak  
CEVAP : Mekruh değildir.
SORU :  Bir kılıca karşı namaz kılmak 
CEVAP : Mekruh değildir.
SORU :  Neden
CEVAP : Bunlara hiçbir kimse tarafından tapılmamıştır.

31) 
SORU :  Bir insanın yüzüne karşı, arada engel olmaksızın namaz kılmak  
CEVAP : Mekruhtur.
SORU :  Bir insanın arkasına karşı namaz kılmak 
CEVAP : Mekruh değildir. 
SORU :  Bu adamın konuşmasından dolayı şaşırmak umuluyorsa, 
CEVAP : Mekruh olur.

32) 
SORU :  Temiz olmayan şeylere karşı namaz kılmak
CEVAP : Mekruhtur.
SORU :  Temiz olmayan şeyler yakınında
CEVAP : Mekruhtur.
SORU :  Neden
CEVAP : Bunlar namaza olan saygıya aykırı hallerdir. 
SORU :  Mezarlıkta,namaz kılmak
CEVAP : Mekruhtur.
SORU :  Yol ortasında,namaz kılmak
CEVAP : Mekruhtur.
SORU :  Hamamda namaz kılmak
CEVAP : Mekruhtur.
SORU :  Hayvan boğazlanan yerlerde namaz kılmak
CEVAP : Mekruhtur.
SORU :  mezarlıkta veya hamam gibi yerde namaz için bir yer ayrılmışsa
CEVAP : Kerahet olmaz

33) 
SORU :  Namazda bir gerek bulunmaksızın bir çocuğu yüklenmek
CEVAP : Mekruhtur.
SORU :  Kendisini meşgul edecek bir eşya taşımak
CEVAP : Mekruhtur.

34)
SORU Helaya (tuvalet) gitmek sıkıntısı olduğu halde namaza başlamak 
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Namaz içinde böyle fazla bir sıkıntısı gelip kalbi meşgul edecek olursa, 
CEVAP : Vakit müsait olduğu takdirde namazı bırakmalıdır. 
SORU :  Neden
CEVAP : Böylece namaz kalb huzuru ile kemal üzere kılınmış olur.
SORU :  Aksi halde  namaz sahih olur mu
CEVAP : Sahih olur ama günah işlenmiş olur

35) 
SORU :  Namaz engel olmayacak mikdardan az bir pisliğin elbisede, bedende ve namaz yerinde bulunması
CEVAP : Mekruhtur.

36) 
SORU :  Kirli elbiselerle, ev işlerinde giyilen elbiselerle namaz kılmak 
CEVAP : Mekruhtur.
SORU :  Neden
CEVAP : Çünkü süs sayılan temiz elbiselerle namaz kılınması emrolunmuştur. 
SORU :  Bu tip elbiselerle namaz kılınamaz mı
CEVAP : Ancak başka elbise yoksa, bunlarla kılınabilir.

37) 
SORU :  Bir özür olmaksızın elbiseyi giymeyip omuzlar üzerine alarak salıvermek suretiyle namaz kılmak 
CEVAP : Mekruhtur.

38) 
SORU : Namazda, elleri çıkaracak bir aralık bırakmaksızın ihram gibi bir şeyin içine bürünmek 
CEVAP : Mekruhtur.

39) 
SORU :  Bir özür olmadan yalnız tek bir elbise ile (bir entari ile) namaz kılmak
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Erkeklerin sıcak bölgelerde gömlek giymeyip yalnız şalvar ile namaz kılmaları 
CEVAP : Mekruhtur.

40) 
SORU :  Bir zaruret olmaksızın erkeklerin ipek elbise ile namaz kılması
CEVAP : Mekruhtur. (Kerahet ve İstihsan bölümüne bakılsın).

41) 
SORU :  Elbiseyi topraktan veya diz yerinin belirmesinden korumak için rükûa veya secdeye giderken "az bir hareketle" yukarıya çekmek
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Çok hareket ile yaparsa
CEVAP : Namaz bozulur.

42) 
SORU :  Namazı gasbedilmiş bir elbise ile kılmak  
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Başka bir elbise bulunmasa,
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Neden
CEVAP :Çünkü başkasının malından sahibinin izni olmaksızın yararlanmak caiz değildir.

43) 
SORU :  Erkeklerin secde ederken yere değmesin diye, bütün saçlarını arka tarafa toplayıp bağlamaları
CEVAP : Mekruhtur

44) 
SORU :  Erkeklerin uzatmış oldukları saçlarını, kadınlar gibi bağlayıp başlarının üzerinde bağlamış  oldukları halde namaz kılmaları 
CEVAP : Mekruhtur
SORU : Erkeklerin uzatmış oldukları saçlarını,başlarının etrafına sarmış oldukları halde namaz kılmaları
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Böyle bir şey namaz içinde kasden yapılırsa
CEVAP : Çok hareket" olacağından namazı bozar.

45) 
SORU : Namaz içinde az bir hareketle insanın üzerinde elbise çıkarması, başındaki sarığı çıkarması
CEVAP : Mekruhtur
SORU : Namaz içinde az bir hareketle insanın üzerinde elbise böylece bir şeyi giyinmesi
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Namaz içinde az bir hareketle insanın başını sarması
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Böyle bir şey, fazla bir hareketle yapılırsa, .
CEVAP : Namaz bozulur
SORU :  Namazda elbise ile gereksiz olarak oynamak
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Vücudun organları ile gereksiz olarak oynamak
CEVAP : Mekruhtur

46) 
SORU : Namazda başın etrafına mendil gibi bir şey bağlayıp tepesini açık bırakmak 
CEVAP : Mekruhtur

47) 
SORU :  Namazda tenbellikten ve gevşeklikten dolayı başı açık bulundurmak 
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Tenbellikten maksad, nedir. 
CEVAP : Baş örtmeyi bir ağırlık saymaktır
SORU :  Gevşeklikten maksad nedir
CEVAP : Namazda baş örtmeyi önemsememektir. 
SORU :  Namazda baş örtme nedir
CEVAP : Sünnettir.
SORU :  Böyle olmayıp da özürden dolayı olursa, 
CEVAP : Başın açık bulunmasında bir kerahet yoktur. 
SORU : Sadece sıcaktan veya hafiflemekten dolayı başı açık bırakmak 
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Neden
CEVAP : Özür sayılmaz. 
SORU : Namazda tevazu ve huşu maksadı ile başı açık bırakmak 
CEVAP : Bir kerahet yoktur, denilmiştir.
 Bununla beraber deniliyor ki, tevazu ve huşu bir kalb işidir. O halde kalb ile tevazu ve huşuda bulunup başı örtmek daha iyidir. Yine denebilir ki, tevazu ve huşu maksadı ile başı açık bırakmak, kalbdeki tevazu ve teslimiyetin bîr dış görüntüsüdür. Bunun için iyidir. Şu kadar var ki, namaza başlarken sadece tevazu ve huşu maksadı ile başları açık bırakacak kimseler pek az bulunur.
Şunu da ilâve edelim ki, biz namazlarımızı Peygamber Efendimizin kıldığı gibi kılmakla emrolunmuşuz. Çünkü bir hadîs-i şerîfde Peygamber Efendimiz şöyle buyurmuştur: "Beni namaz kılarken nasıl görüyorsanız siz de öyle namaz kılın." Peygamber Efendimiz ise, namazlarını mübarek başları örtülü olarak kılmışlardır. Bu bir âdet işi değildir. Doğrusu namazda peygamberimizin uyguladığı sünnet işine uymak ve başkalarına benzemekten sakınmak meselesidir. İhramda başların açık bulundurulması başka bir hikmete bağlıdır. O, mahşer hayatının bir örneğidir. Namaz buna kıyas edilmez. İbadetlerde kıyas geçerli olmaz. Artık gerçek bir özür bulunmadıkça, başı güzel bir şekilde secdeye engel olmayan bir giysi ile örtmenin daha faziletli olduğu kesindir. 
SORU :  Secde esnasında baştan düşen bir giysiyi (tek el ile) başa yerleştirmek
CEVAP : Faziletli görülmüştür. 
SORU :  İki elle (çok hareket ile) yapılır mı
CEVAP : Hayır
SORU :  Bu konuda kerahet ve fazilet kime göredir. 
CEVAP : Erkeklere
SORU : Kadınların başlarının namazda   açık bulunması,
CEVAP : Namazlarını bozar (namazın şartıdır kadına göre )
Bu konu, din kitablarımızın bir çoğunda, özellikle "Bahr-i Raik" ile
"Reddü'l-Muhtar" adlı eserlere ayrıntılı olarak yazılmıştır.

48) 
SORU : Namaz kılanın başı üstünde veya kendisine yakın olarak ön tarafında veya kendisine yakın olmasa da, sağ ve sol tarafından hizasındaki duvar veya tavan üzerine çizilmiş veya asılmış büstümsü canlı yaratık şekillerin bulunması 
CEVAP : Mekruhtur
SORU : Üstteki konuda belirtilenlerin aynısı arka tarafda bulunması
CEVAP : Çoğunlukça mekruh saymıştır. 
SORU : Kerahate girer mi
CEVAP : Keraheti nisbeten azdır.
SORU : Namaz kılanın ayakları altında veya oturduğu yerde bulunan veya karşıdan organları seçilemeycek kadar küçük olan veya başları kesilmiş veya yüzleri büsbütün silinmiş veya örtülüp yok edilmiş bulunan bir resmin bulunması, namaz bakımından keraheti var mıdır
CEVAP : Hayır
SORU : Kese ve cüzdan gibi şeyler içinde bulunan paralar üzerinde basılı bulunan resimler namazın kerahatine sebep olur mu
CEVAP : Hayır
SORU : Bir organda dövme suretiyle çizilip elbise ile örtülen şekiller namazın kerahatine sebep olur mu
CEVAP : Hayır
SORU : Yüzük taşına oyulup belirsiz halde kalan resimler namazın kerahatine sebep olur mu
CEVAP : Hayır
SORU : Canlılara ait olmayan resimlerde de kerahet var mıdır
CEVAP : Hayır
SORU : Bunlar neler olabilir
CEVAP : Ağaç, bina, ay ve güneş resimleri bu kısımdandır.
SORU : Neden keraheti yoktur
CEVAP : Çünkü bunların resimlerine ibadet edilmemiştir. 
SORU : Bunların keraheti ne zaman olur
CEVAP : Namaz kılınan zihnini meşgul edecek bir durum bulunursa
SORU : Kuştan daha küçük olan bir şekil namaz kılanın yanında bulunsa keraheti gerektirir mi.
CEVAP : Hayır
SORU : Bir yerde bulunduğu halde ayakta iken bakılınca organlarının ayrımı belirsiz olan resim, namaz kılanın yanında bulunsa, keraheti gerektirir mi.
CEVAP : Hayır

49) 
SORU : Üzerinde canlı resimleri bulunan bir elbise ile namaz kılınması 
CEVAP : Mekruhtur
SORU : Canlıya ait bir resim üzerine secde edilmesi
CEVAP : Mekruhtur
SORU :  Böyle bir elbise ile namaz kılınmasında ne zaman kerahet yoktur. 
CEVAP : Elbisenin üzerine başka bir elbise giyerlerse,
SORU : Bir de yere serili olup üzerinde böyle resimler bulunan bir sergi ne zaman ,  namaz kılınması ve secde edilmesi için mekruh olmaz
CEVAP : Resim bulunmayan kısmında
Bilindiği gibi, öteden beri birçok kavimler, yalnız bir olan Allah'a iman inancını bırakıp şirke düşmüşler ve tasarladıkları canlı tanrılarının resim ve heykellerini yaparak onlara tapınmışlar, hürmet göstermişler ve ibadethanelerini onlarla doldurmuşlardır.
Bugün madde yönünden pek yüksek görülen nice milletler de henüz kendilerini böyle putlara tapmaktan kurtaramıyorlar. İslâm dini ise, insanlara tevhid (yalnız bir Allah'a ibadet) inancını tebliğ edip öğretmiştir. Allah'a ortak koşan kavimlerin bu putlara tapma hallerini çok fazla kötülemiştir. Artık ezelî ve ebedî olan, her şeye hakim bulunan bir yaratıcının varlığına inanan ve yalnız O'na ibadetle şeref kazanan İslâm toplumunun bu putlara tapanlara karşı bir ayrılık nişanı göstermesi gerekir. Yalnız bir Allah'a iman (tevhid) inancını daima göstermek için mabedlerini ve namaz kılacakları yerleri, bu gibi puta tapanları taklit ve onlara saygı anlamına gelecek şeylerden uzak bulundurmaları bir görev gereğidir.
Gerçekten hiç bir müslümanın bu gibi resim ve heykellere tapınmak hatırından geçmez. Fakat şu putperest milletlere karşı bir ayrılık eseri göstermek ve zihni az çok meşgul edecek şeylerden namazgahlarını uzak bulundurmak dinimizin yüksek hikmetleri gereğidir.

50) Namazın mekruhlarının bir kısmı "İmamet ve Cemaat" konusunda, bir kısmı da "Kıraat ve Evkat-ı Salât" bölümünde ve diğer konularında yeri geldikçe anlatılmıştır.

51) 
SORU : Yanılma olmaksızın ve sehiv secdelerini gerektirmeksizin keraheti tahrimiye ile kılınan namaz
CEVAP : İade edilmesi vacibdir. 
SORU : Fatiha sûresi yerine kasden başka bir ayet okunarak kılınan namaz 
CEVAP : İade edilmesi vacibdir. 
SORU : Kerahetle kılınan önceki namazla farz yerine getirilmiş midir
CEVAP : Tercih edilen görüşe göre, evet
SORU : İade sureti ile kılınan namaz nedir 
CEVAP : Onun eksiklerini tamamlayıcı yerine geçmiş bulunur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder