Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu -->

26 Nisan 2022 Salı

NAMAZLARDA MEKRUH OLAN VE OLMAYAN OKUYUŞLAR

414- 

SORU ; Namazlarda hangi kıraat seçilebilir. 
CEVAP ; Mütevatir (gerçek bir nakil ile sabit) yedi kıraattan (Kur'ân okunuşundan) herhangi biri 
SORU ; Tuhaf ve garib görülecek kıraatlar seçilebilir mi 
CEVAP ; Hayir
SORU ; Neden
CEVAP ; Çünkü işin gerçeğini anlayamayacak bazı kimselerin günaha girmelerine sebebiyet verilmiş olabilir
SORU ; Hanefi İmamları, hangi kıraatlarını seçmişlerdir. 
CEVAP ; Ebû Amr ile Hafs'ın Asım'dan 


415- 

SORU ; Kur'ân-ı Kerîm'i namazda sırası üzere okunabilir mi
CEVAP ; Bir sakınca yoktur. 
SORU ; Mukim (ikamet halinde) olan bir kimse için sünnet olan nedir
CEVAP ; Mufassal denilen sûreleri okumaktır. 
SORU ;  Kıraat mikdarında misafir (yolcu) için sünnet olan, nedir
CEVAP ; Fatiha'dan sonra dilediği bir sûreyi okumaktır. 
SORU ; İmam olsun olmasın, mukîm için sünnet olan, sabah ve öğle namazlarında Fatiha'dan sonra ne okunur
CEVAP ; Tıvâl-i Mufassal" denilen Hücurat" sûresinden "Burüc" sûresinin sonuna kadar olan sûreler,
SORU ; ikindi ile yatsı namazlarında ne okunur
CEVAP ; Evsat-ı Mufassal" denilen sûrelerden,"Tarık" sûresinden "Lem yekûn" sûresinin sonuna kadar olan sûreler  
SORU ; akşam namazlarında ne okunur
CEVAP ;  "Kısar-ı Mufassal" denilen sûrelerden Lem yekûn den sonrası
SORU ; Bu sûrelere "Mufassal" denilmesinin sebebi,nedir
CEVAP ;  Birbirlerinden arka arkaya Besmele ile ayrılmış bulunmalarıdır.


416- 

SORU ; Namazlarda Fatiha sûresinden sonra, bir mikdar daha Kur'ân okunması gereken rekâtlarında nasıl okunması tavsiye edilir
CEVAP ; Tam bir sûre okunması daha faziletlidir.
SORU ; Bir sûrenin bir kısmı bir rekâtta, diğer kısmı da öteki rekâtta okunabilir, mi
CEVAP ; Kerahet yoktur.


417- 

SORU ; Namazın bir rekâtinde bir sûrenin sonunu, diğer rekâtinde de başka bir sûrenin sonunu okumak,
CEVAP ;  Mekruh değildir   (Sahih olan görüşe göre)

418- 

SORU ; Namazın bir rekâtinde bir sûrenin başından veya ortasından, diğer rekâtinde de başka bir sûrenin başından veya sonundan okumakta kerahet var mıdır
CEVAP ; Hayir .( Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır.)
SORU : Namazın bir rekâtinde bir sûrenin başından veya ortasından, diğer rekâtinde de  kısa bir sûre okumakta kerahet var mıdır
CEVAP ; Hayir .( Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır.)


419- 

SORU ; Namazın bir rekâtında bir sûre, diğer rekâtında da arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması 
CEVAP ; Mekruh değildir.
SORU ;  Arada bir sûrenin bulunması 
CEVAP ; Mekruhtur. 
SORU ; Terk edilen bu sûre, önce okunan sûreden en az üç âyet mikdarı uzun  olursa
CEVAP ; Mekruh olmaz 


420- 

SORU ; Namazda bir sûrenin bir âyetinden arada en az iki âyet bulunmak üzere diğer âyetine geçmek 
CEVAP ; Mekruh değildir. (Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça geçmemektir.)


421- 

SORU ; Bir rekâtta iki sûreyi toplayarak okumakda kerahet var midir 
CEVAP ; Hayir
SORU ; Arada bir veya birkaç sûre bırakılmış olursa mekruh olur.mu 
CEVAP ; Evet
SORU ; Farz namazlarda böyle iki sûrenin bir rekâtta toplanabilir mi
CEVAP ; Toplanmaması daha iyidir.


422- 

SORU ; Zaruret olmadıkça, bir rekâtta bir âyetten diğer âyete geçmek nedir
CEVAP ; Mekruhtur
SORU ; . Aralarında üç âyet  bulunsa 
CEVAP ; Mekruhtur
SORU ; Eğer yanılarak böyle bir geçiş yapılmış olur da sonra hatırlanırsa, 
CEVAP ; Bu âyetler sıraları üzere yeniden okunur.


423- 

SORU ; Namazda Kur'ân okunurken bir âyet yerine başka bir âyet okunsa 
CEVAP ; 
 Eğer tam bir duraklama ile durduktan sonra başka âyete başlanmışsa, namaz bozulmaz.
ناسن لْا
ن إ رصعلاو denildikten sonra:
مئ عن
ئ فلراربلاا ن ا âyet-i kerîmesini okumak gibi.

Fakat duraklama yapılmaksızın okunan âyete başka bir âyet bitiştirilmiş ise bakılır: Eğer manâ değişmemişse, yine namaz bozulmaz. لازن سودر فلا تا نج مهل تناك تاح لا صلاول معواونما ني ذ لا ن ا 

Yerine ىنسحلاءازج

مهلف تاح لاصلااول معواونما ني ذ لا ن ا okumak gibi. Fakat manâ değişmişse, bütün fıkıh alimlerine göre namaz bozulur. Yukarıdaki âyet-i kerîmeyi: ةي ربلارش مه تاح لا صلااول معواونما ني ذ لا ن ا ھekilde okumak gibi


424-

SORU ; Bir namazda âyet-i kerîme tekrarlansa 
CEVAP ; Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz. 
SORU ; Farz namaz ise,
CEVAP ; Unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özrü bulunmadıkça mekruh olur.
SORU ; Bir sûre bir rekâtta iki defa okunsa 
CEVAP ; Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz. 
SORU ; Farz namaz ise,
CEVAP ; Unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özrü bulunmadıkça mekruh olur.
SORU ; Bir sûre iki rekâtta da okunsa bakılır: 
CEVAP ; Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz. 
SORU ; Farz namaz ise,
CEVAP ; Unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özrü bulunmadıkça mekruh olur.


425- 

SORU ; Birinci rekâtta "Nas" sûresi okunsa, ikinci rekâtta da bu sûrenin okunması uygun olur. mu
CEVAP ; Evet
SORU ; Neden
CEVAP ; Çünkü tekrar etmek, geriye dönüp okumaktan daha iyidir. 
SORU ; Hatim ile namaz kılan bir kimse, birinci rekâtta "Muavvizeteyn" sûrelerini okumuş ise, ikinci rekâtta Fatiha'dan sonra ne okur
CEVAP ; Bakara sûresinden bir mikdar okur.


426- 

SORU ; İkinci rekâtta, birinci rekâtta okunan sûrenin üstündeki sûreyi okumak 
CEVAP ; Mekruhtur
SORU ;  Kasden yapılmazsa  
CEVAP ; Mekruh olmaz.
SORU ;  Okunmaya başlanmış ise terk edilebilir mi.
CEVAP ; Hayir
SORU ;  Nafile namazlarda mekruh mudur
CEVAP ; Mekruh olmayacağını söyleyenler de vardır.


427- 

SORU ; Namazda Sübhaneke'yi, Eûzü Besmele'yi ve Amîn lâfzını aşikâre okumak 
CEVAP ; Mekruhtur.


428- 

SORU ; Ayakta okunan âyetleri rükû halinde bitirmek 
CEVAP ; Mekruhtur. 
SORU ; Okunan âyetleri ve sûreleri namaz içinde parmakla saymak da İmam Azam'a gِre 
CEVAP ; Mekruhtur.
SORU ; İki imama göre
CEVAP ; Bir sakınca yoktur.


429- 

SORU ; Nafile namazların birinci rekâtları ikinci rekâttan uzun tutmak 
CEVAP ; Mekruhtur. 
Ancak Peygamber Efendimizden nakledilmiş bir hadîs varsa mekruh olmaz. örnek: Bir rivayete göre Peygamber Efendimiz vitir namazının birinci rekâtında "A'lâ" sûresini, ikinci rekâtında "Kâfirûn" sûresini ve üçüncü rekâtında da "İhlâs" sûresini okumuşlardır.
SORU ; İmam Muhammed'e göre,
CEVAP ; Yalnız teravih namazlarında birinci rekâtlar, ikinci rekâtlardan daha uzun olabilir.


430- 

SORU ; Farz namazlarla nafile namazlarda, ikinci rekâtları birinci rekâtlardan uzun yapmak 
CEVAP ; Mekruhtur. 
SORU ; Nafilelerde üçüncü rekâtları birinci ve ikinci rekâtlardan uzun tutmak 
CEVAP ;  Kerahet yoktur. 
SORU ; Neden
CEVAP ; çünkü nafilelerde her iki rekât müstakil bir namaz sayılır. 


431-

SORU ; Farz namazlarda ve cemaatla kılınan namazlarda okunan âyetlerden dolayı namaz kılmakta olan kimsenin: "Ya Rabbi! Beni ateşten koru" diye duada bulunması veya Yüce Allah'dan mağfiret dilemesi 
CEVAP ; mekruhtur. 
SORU ; Yalnız başına nafile namaz kılanın bu şekilde dua etmesinde 
CEVAP ; Bir sakınca görülmemektedir.


432- 

SORU ; Namazda sünnet mikdarı Kur'ân okunduktan sonra, insanda bir tutukluk (ve şaşırma) olursa, 
CEVAP ; Hemen rükûa gitmeli, 
SORU ; Başka bir âyete veya sûreye geçebilir mi
CEVAP ; Hayir
SORU ;  Henüz sünnet mikdarı okumamışsa, başka bir yere geçebilir mi 
CEVAP ; Kerahet olmaz.


433- 

SORU ; Kur'ân-ı Kerîm, farz namazlarda nasıl okunmalı. 
CEVAP ; Yavaşça ve harfleri belirterek
SORU ; Teravih namazlarında ise,nasıl bir kıraat yapmalıdır. 
CEVAP ;  Yavaş ve sür'atli okuyuş arasında 
SORU ; Diğer gece namazlarında 
CEVAP ; sür'atle okunabilir.Fakat mana anlaşılabilecek şekilde olmalı ve tecvid hatası bulunmamalıdır.


434-

SORU ;  Namazda ve namaz dışında sesli olarak Kur'ân okunurken, sadece sesi güzelleştirmek ve okuyuşu süslemek için makamla okumak nasıl kabul edilmi؛tir. 

CEVAP ; İyi çünkü bir hadîs-i şerîfde: "Kur'ân-ı Kerîm'i seslerinizle bezeyiniz" buyurulmuştur. 

Yeter ki bununla mana değişmesin, kelimelerin aslı bozulmasın ve tecvid kurallarına uyulsun. Harfler uzatılarak bir harf, iki harf gibi okunmasın. Bazı müezzinlerin namazda tebliğ görevini yaparken

fazla bir elif daha ilâve ederek:

دمحلا

كلان بار demeleri bu nevidendir.

بر

Allah,

بار

ise, üvey baba demektir. Mana değişikliğinden dolayı namazı bozacağından, bu gibi nağmelerden kaçınmak lâzımdır.

Sonuç: Yapılan nağmeden dolayı Kur'ân kelimelerinin manaları değişirse namaz bozulur. Fakat "Med" ve "Lin" denilen harflerde değişiklik aşırı derecede olmazsa namaz bozulmaz. Aşırı derecede olursa namaz bozulur, isterse mana değişmesin. (*)

(*) Harekesiz olan Elif harfinin üstünde üstün olursa, Vav harfinin üstünde ötre olursa, ye harfinin harekesi esre olursa bu harfler birer med harfleri olur.

ان بر ني م لسم  نون مؤم kelimelerinde olduğu gibi. 

Vav ve ye harflerinin evvelindeki harf üstün ve kendileri sakin olursa, bu harflerden her biri bir "lîn" harfi olurبيغ فوح kelimelerinde olduğu gibi.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder