Ameller üç çeşittir. Bunlar erinirler, yasaklar ve yapılması mubah kılınan işlerdir.Bunların hepsinde ihlâslı olmak gerekir. Bu da amele Allah rızasından başka hiçbir şeyi karıştırmamaktır. Böyle olursa amel halis olur. Eğer amel Allah rızası dışında bir sebep için yapılırsa bu makbul değildir, reddedilir.
Şayet amelde hem Allah rızası hem de başka niyetler bulunursa, bunda açıklama isteyen yönler ve farklı ihtimaller vardır. İmam Gazâlî (rahmetullahi aleyh) şöyle demiştir: Bir amelde böyle iki niyet bulununca bakılır; hangi niyet galip ise ona göre hüküm verilir.
Kötü işleri Allah rızası için terkeden günahtan kurtulmuş olur, ayrıca kendisine sevap da yazılır. Yeme içme, uyuma ve cimâ gibi mubah işleri Allah rızası için yapana da sevap vardır. Bu tür mubah işlerde niyet Allah rızası olunca, onlar da bir çeşit hayra dönüşür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder