Teravih Namazı
229-“Nice oruç tutanlar vardır ki, orucundan kendisine kuru bir açlıktan başka bir şey kalmaz! Geceleri nice namaz (terâvih ve teheccüd) kılanlar vardır ki, namazlarından kendilerine kalan, yalnız uykusuzluktur.” (İbn-i Mâce, Sıyâm, 21)
Ebû Hüreyre’den (r.a.) rivayet edildiğine göre Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu: “Kim Ramazan’ın faziletine inanarak ve sevabını Allah’tan bekleyerek terâvih namazını kılarsa, geçmiş günahları bağışlanır.” (Buhârî, Îmân 37 ; Müslim, Müsâfirîn 173, 174.)
Peygamber (s.a.v.) Efendimiz buyurur: “Allâh Teâlâ Ramazan’da orucu farz kıldı, ben de (terâvîh) namazını sünnet kıldım.” (İbn-i Mâce, Salât, 173)
Peygamber Efendimiz (s.a.s.) şöyle buyurmaktadır:
"Her kim inanarak ve karşılığını Allah'tan bekleyerek Ramazan'ı ihya ederse, geçmiş günahları bağışlanır." (Buharî, İman, 25, 27; Müslim, Musafi'in, 173, 176; İbn Mace, İkametu's-Salâ, 173; Tirmizî, Savm, 83)
Hadis alimlerinden en-Nevevî, Hz. Muhammed (s.a.s)'in ashabına Ramazanı ihya etmeyi vacip kılmadığını, fakat mendup olarak emredip teşvik ettiğini, İslâm alimlerinin de bunun mendup olduğunda ittifak ettiklerini kaydetmektedir. En-Nevevî, "Ramazanı ihya etmenin, teravih namazını kılmakla hasıl olduğunu..." da zikretmektedir. Bu açıdan Hz. Muhammed (s.a.s)'in, "Her kim Ramazan'ı ihva ederse" sözü, "Her kim geceleri namaz kılarak Ramazan'ı ihya ederse..." şeklinde anlaşılmalıdır (en-Nevevî, el-Minhâc, 1924, VI, 39, vd.)
Nitekim Abdurrahman b. Avf'ın naklettiği bir hadiste Hz. Muhammed (s.a.s) şöyle buyurmaktadır:
"Şüphesiz Allah Ramazan orucunu farz kıldı. Ben de Ramazan gecelerini ihya etmeyi sünnet kıldım. Her kim inanarak ve sevabını Allah'tan bekleyerek Ramazan'ı oruçla, gecelerini namazla ihya ederse, anasından doğduğu gün gibi günahlarından temizlenmiş olur."(İbn Mâce, İkametu's-Salâ, 173; İbn Hanbel, I, 191, 195).
Hz. Peygamber (s.a.s), Ramazan'ın bir gecesinde namaz kıldırdı. Abu Zer (r.a) "Ey Allah'ın Resulü, gecenin kalan yarısında da bize namaz kıldırsaydınız." deyince, Hz. Peygamber (s.a.s) cevaben,
"İmam namazı bitirinceye kadar onunla namaz kılmak, bütün geceyi ihya etmeye eş değerdir." buyurmuştur. (Ebu Davud, Salat 318; Tirmizi, Savm 81; İbn Mace, İkame 173.)
Hadislerde geçen "Ramazan'da geceyi kıyam / ihya etme" ile teravih namazının kastedildiği hususunda ittifak vardır. (Ayni, Umdetü'l-kari, 9/198; Şerbini, el-İkna,
SORU : Teravih namazı, Ramazan ayına mahsus yirmi rekattan ibaret bir nedir ?CEVAP : Müekked sünnettir.
SORU : Bu namaza Peygamber Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) ile dört halife (Hulefa-i Raşidîn) devam etmişlerdir. Bu namazın cemaatla kılınması da nedir ?
CEVAP : Kifaye sünnettir.
SORU : Bunun için bütün bir mahalle insanları, teravih namazını cemaatla kılmayıp evlerinde yalnız başlarına kılacak olsalar ne yapmış olurlar ?
CEVAP : Sünneti terk edip hata işlemiş olurlar.
230-
SORU : Teravih namazının her dört rekatı sonunda bir mikdar oturup istirahat edildiği için bu dört rekata ne denilmiştir ?
CEVAP : Bir "Terviha"
SORU : Bu teravih namazında kaç "Terviha" vardır ?
CEVAP : 5
SORU : Bu söz, Tervîh kelimesinden bir masdardır. Tervih ise, nefsi rahatlandırmak anlamındadır. Çoğulu ne dir ?
CEVAP : Teravih
231-
SORU : Mescidlerde teravih namazı cemaatle kılındığı halde, bir özrü olmaksızın cemaatı terk edip bu namazı evinde kılan kimse ne yapmış olur ?
CEVAP : Günah işlemiş olmazsa da fazileti terk etmiş olur
SORU : Bu kimse evinde cemaatla kılsa, cemaat sevabını alırsa da, mesciddeki cemaatın faziletine erebilir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü mescidlerin fazileti fazladır.
232-
SORU : Teravih namazını kılacak kimsenin, teravih namazına veya vaktin sünnetine veya gece ibadetine niyet etmesi nedir ?
CEVAP : İhtiyat bakımından daha uygundur.
SORU : Kayıtsız olarak "namaza" veya "nafile namazına" niyet edilmesi de birçok fıkıh alimlerine göre caiz midir ?
CEVAP : Evet
233-
SORU : Teravih namazını, her iki rekatta bir selam vererek on selam ile bitirmek nedir ?
CEVAP : Daha faziletlidir.
SORU : Dört rekatta bir selam da verilebilir. Sekizde, onda veya yirmi rekatta bir selam vererek bitirmek de caiz midir ?
CEVAP : Evet
SORU : Fakat böyle kılmak nedir ?
CEVAP : Mekruh sayılmaktadır.
234-
SORU : Teravih namazı, iki rekatta bir selam verilince nasıl kılınır ?
CEVAP : Tam akşam namazının iki rekat sünneti gibi kılınır.
SORU : Dört rekatta bir selam verilince nasıl kılınır ?
CEVAP : Tam yatsı namazının dört rekat sünneti gibi kılınır.
SORU : Cemaatla kılındığı zaman, cemaat neye niyet eder ?
CEVAP : Hem teravihe, hem de imama uymaya niyet eder
SORU : İmam da tekbirleri, tesmi'leri ve kıraati nasıl yapar ?
CEVAP : Aşikare
235-
SORU : İmam için teravih namazının her iki rekatinde eşit derece Kur'an okumak ve böylece iki veya dört rekatta bir selam vermek nedir ?
CEVAP : Faziletlidir.
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü böyle yapılması, ruhu düşünceden kurtarır.
236-
SORU : Teravihin her rekatında on ayet okunması nedir ?
CEVAP : Müstahabdır.
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü bu şekilde devam edilirse, bir Ramazanda bir hatim yapılmış olur.
SORU : Böyle bir defa hatim ile Teravih namazı kılınması nedir ?
CEVAP : Sünnettir.
SORU : Bazı alimlere göre, bu hatimin yirmi yedinci geceye (Kadir Gecesine) raslatılması nedir ?
CEVAP : Müstahabdır.
237-
SORU : Teravih namazı kıldıracak zatın güzel sesli olmasından ziyade neye özen gösterilmelidir ?
CEVAP : Okuyuşunun düzgün olmasına
SORU : Neden ?
CEVAP : Güzel ses, kalbi meşgul ederek düşünce ve huzura engel olabilir.
SORU : Okuyuşunda noksanlık ve hata olan bir imamın mescidini bırakarak düzgün okuyan bir imamın bulunduğu mescide gidilmesinde bir sakınca var mıdır ?
CEVAP : Hayır
238-
SORU : İmamın teravihde cemaatı usandıracak mikdar Kur'an okuması uygun mudur ?
CEVAP : Hayır
SORU : Bununla beraber Fatiha suresinden sonra okunacak ayetler nasıl olmalıdır ?
CEVAP : Bir sureden veya ayetten noksan olmamalıdır.
SORU : Teravihin ka'delerinde Teşehhüdden sonra Salavatlar terk edilebilir mi ?
CEVAP : Edilmemeli
239-
SORU : Teravih namazını özürsüz olarak otururken kılmak veya uykunun bastırdığı bir halde iken kılmak
CEVAP : Mekruhtur
SORU : İmamın rüküa varmasına kadar bekleyip de ondan sonra imama uymak nedir ?
CEVAP : Mekruhtur.
240-
SORU : Teravih namazının bir kısmı kılındıktan sonra imama uyan kimse noksan kalan rekatlarıne zaman tamamlar ?
CEVAP : Teravih son bulunca
SORU : Vitir namazını nasıl kılar ?
CEVAP : Sonra da vitir namazını kendi başına kılar, iyi olan budur.
SORU : Bununla beraber imamla vitri kılıp sonra teravih namazını tamamlaması da nedir ?
CEVAP : Caiz görülmüştür.
241-
SORU : Yatsı namazında cemaatı terk etmiş olan kimse, Teravih ve vitir namazlarında imama uyabilir mi ?
CEVAP : Evet
SORU : Bunun için bir kimse, imam yatsı namazını kıldırıp Teravihe başlamış olduğu sırada mescide gelse ne yapar ?
CEVAP : Önce yatsı namazını kendi başına kılar sonra Teravih için imama uyar.
SORU : Noksan kalan rekatları ne yapar ?
CEVAP : Sonra kendi başına tamamlar.
SORU : Teravih namazını imam ile kılmayan kimse, Vitir namazını imam ile kılabilir mi ?
CEVAP : Evet Sahih olan görüş budur.
SORU : Hem imam, hem de cemaat, yatsı namazını cemaatla kılmamış olursa, yalnız Teravih namazını cemaatla kılabilirler mi?
CEVAP : Hayır
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü teravihin cemaatı, farzın cemaatına bağlıdır.
SORU : Teravihin müstakil olarak cemaatla kılınması nafileler hakkındaki din esaslarına uygun düşer mi ?
CEVAP : Hayır
242-
SORU : İmam, Teravih namazının ilk birinci rekatından sonra yanılarak otursa ve selam verdikten sonra yeniden iki rekat kılmadan geri kalan rekatları usulüne göre kıldıracak olsa ne olur ?
CEVAP :
1 Namazı caiz olur; ancak ilk iki rekatı kaza etmesi gerekir.
2 Geri kalan namazlar caiz olmaz. Hepsini kaza etmesi gerekir.
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü Teravih,bir namazdır. Yapılan teşehhüdler ve selamlar yerinde yapılmamış olur.
243-
SORU : Teravih neyin sünnetidir ?
CEVAP : Teravih vaktin sünnetidir; yoksa orucun sünneti değildir.
SORU : Onun için hasta ve yolcu gibi oruç tutmak zorunda olmayanlar için de Teravih namazını kılmak nedir ?
CEVAP : Sünnettir.
SORU : Akşam üzeri hayızdan veya nifastan temizlenen bir müslüman kadın için o gece teravih namazını kılmak nedir ?
CEVAP : Sünnettir.
SORU : İslam dinini kabul eden bir kimse hakkında da o gece teravih namazını kılmak nedir ?
CEVAP : Sünnettir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder