138-
SORU : Namaz kılanın, kendi ihtiyarına bağlı olan bir işle namazdan çıkması da, bir rükün olduğundan nedir ?
CEVAP : Farzdır.
SORU : Bu kime göredir ?
CEVAP : İmam Azam'a göre
SORU : Buna ne denir ?
CEVAP : Huruç bisun'ihi (kendi ihtiyarı ile çıkmak)
SORU : İki İmama (İmam Ebû Yusuf ile İmam Muhammed'e) göre nasıldır ?
CEVAP : Bu farz değildir.
Fakat Bu ayrılıktan aşağıdaki iki mesele doğmaktadır:
139-
SORU : Bir kimse namazın sonunda teşehhüd mikdarı oturduktan sonra kasden namaza aykırı bir iş yapsa, gülse, konuşsa, yiyip içse ittifakla namazı tamam olur mu ?
CEVAP : Evet
SORU : Fakat namaz kılanın ihtiyarına bağlı olmayarak bir abdestsizlik işi meydana gelse, bu durumda iki İmama göre ne olur ?
CEVAP : Yine namaz tamam olmuş olur.
SORU : İmam Azam'a(rah.) göre ise, namaz tamam olmuş sayılırmı
CEVAP : Hayır
SORU : Böyle birkimsenin ne yapması gerekir ?
CEVAP : Hemen abdest alıp kendi ihtiyarı ile namazdan çıkması gerekir;
SORU : Yapmazsa ne olur ?
CEVAP : Namazı batıl olur.(bozulur)
SORU :
140-
SORU : Bir kimse son oturuşta teşehhüd mikdarı oturduktan sonra, henüz ihtiyarı ile namazdan çıkmadan önce namaz vakti çıksa veya başka bir namaz vakti girse, iki İmama göre onun namazı tamam olur mu ?
CEVAP : Evet
SORU : İmam Azam'a(rah.) göre nasıldır ?
CEVAP : Namazı bozulmuş olur
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü bu namaza kendi iradesi ile son vermiş değildir.
FATİH KALENDER HOCA EFENDİ
Namaz kılarken son teşehhüdü yaptıktan sonra namaza aykırı bir iş yapsa namazı Tamam olur Selam vermesi şart değildir
ifade ve bilgi Doğrudur ancak halk arasında bu şekilde dillendirilmesi yanlıştır
Bu konu İmamı Azam ile imamı Yusuf ve İmam Muhammed arasındaki ihtilaflı 12 meseleden bir tanesidir ulema namazdan huruç bir sun ihi ile çıkılmalı mıdır çıkılmamalı mıdır diye ihtilaf etmiştir
Direkt bir nakil olmamakla birlikte el-Bedai bu konuda farzdır görüşünü benimseyip pek çok ilmihal kitabında bu görüş alınmaktadır
Selam ile namazdan çıkmak vaciptir bir kişi teşehhüd miktarı oturduktan sonra kendi iradesi ile namaza muhalif bir hareket yapacak mesela Kendi isteği ile yellenerek namazdan çıksa veya konuşarak namazdan çıksa namaz sahihtir ve huruc bi sun'ihi yerine gelmiştir namaz sahihtir yalnız bir şeyin sahih olması başka caiz olması ise başkadır
Fıkıh meselenin sıhhat yönüne bakar
Bu şekilde kılınan namaz sahih fakat caiz değil hatta iadesi vaciptir Çünkü bir kural vardır bir Namazda farz terk edilmişse iadesi farz vacip terk edilmişse iadesi vacip sünnet terk edilmişse iadesi sünnet edep terk edilmişse iadesi edeptendir
Namazın sıhhati açısından bakılırsa namaz sahihtir Çünkü kişinin kendi isteği ile namazdan çıkması gerçekleşmiştir huruç bi sun ihi
Bu ve benzeri konularda sıhhate bakılmaz o konunun cevazına bakılır kişinin bu şekilde kıldığı namaz caiz değildir iadesi gerekir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder