71-
SORU : Herhangi bir oruca kalb ile niyet yeterli midir ?
CEVAP : Evet
SORU : Oruç için sahura kalkılması da bir niyet olur mu ?
CEVAP : Evet
SORU : Niyetin dil ile de yapılması nedir ?
CEVAP : Mendubdur.
72-
SORU : Ramazan orucu, tayin edilmiş adak ve mutlak nafile oruçlar için niyetin vakti ne zamandır ?
CEVAP : Güneşin batışından başlayarak kaba kuşluğa kadar devam eder.
SORU : Bu zaman içinde niyet edilebilir mi ?
CEVAP : Evet
SORU : Güneş batmadan önce veya tam istiva zamanında veya ondan sonra akşama kadar herhangi bir oruca niyet edilebilir mi?
CEVAP : Hayır
SORU : Böyle niyet hususunda, mukîm, misafir, sağlıklı ve hasta olanlar arasında fark varmıdır ?
CEVAP : Hayır eşittirler.
SORU : Bununla beraber istiva zamanına kadar böyle niyet edilebilmesi neye bağlıdır ?
CEVAP : İkinci fecirden sonra yiyip içmek gibi orucu bozan haller bulunmadığı taktirdedir.
SORU : Böyle orucu bozan bir şey, kasden veya sehven yapılacak olsa, artık niyet caiz olur mu ?
CEVAP : Hayır
SORU : Malikîlere göre, nafile oruç için böyle gün ortasına kadar niyet edilebilir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü sabahleyin niyet edilmeyince, o gün iftar etmek kararlaşmış olur.
SORU : Bir günün hem oruca, hem de iftara ihtimali olabilir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU : Şafiîlere göre nasıldır ?
CEVAP : Güneşin batışından öncesine kadar niyet edilebilir.
SORU : Fakat bu niyet hangi şarta bağlıdır bağlıdır
CEVAP : Yeter ki, sabahdan itibaren oruca aykırı bir iş yapılmamış olsun.
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü nafile ibadet için din yönünden takdir edilmiş bir zaman yoktur.
SORU : Bu oruç neye bağlıdır ?
CEVAP : Oruç tutacak olan kimsenin isteğine bağlıdır. Zevalden sonra da oruç tutma arzusu bulunabilir.
73-
SORU : Bütün kaza ve keffaret oruçları ile mutlak adak oruçları için niyetin ne zaman yapılması gerekir ?
CEVAP : Geceleyin veya ikinci fecrin başlangıcında yapılması şarttır.
SORU : Ayrıca bu oruçlar için ne lazımdır (niyet )?
CEVAP : Niyette göstermek (tayin etmek)
SORU : Bundan dolayı bunlardan herhangi biri için fecirden sonra niyet edilirse veya bunlardan hangisinin tutulacağı kalb ile tayin edilmezse bu oruçlar tutulabilir mi ?
CEVAP : Bu oruçların tutulmaları sahih olmaz
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü bu oruçlar için belli bir gün yoktur.
SORU : Bunlara hangi günlerin ayrılacağı nasıl tayin edilir ?
CEVAP : Ancak böyle bir niyet ile tayin edilmiş olur.
SORU : Ramazan orucu, belirlenmiş adak, herhangi bir nafile oruç için nasıl bir niyet yeterlidir ?
CEVAP : Mutlak bir niyet
SORU : "Yarınki günün orucunu tutmaya, yarın oruç tutmaya, yarın nafile oruç tutmaya". diye niyet edilebilir mi ?
CEVAP : Evet
SORU : Bununla beraber bunlar için ne zaman niyet edilmesidaha faziletlidir ?
CEVAP : Geceleyin niyet edilmesi, bu oruçların tayin edilmesi ve şöyle denilmesi daha faziletlidir: "Yarınki Ramazan orucunu tutmaya niyet ettim."
74-
SORU : Ramazanın her günü için ayrıca bir niyet gerekir mi ?
CEVAP : Evet
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü araya geceler girmektedir.
SORU : Ayrıca her günün orucu nedir ?
CEVAP : Başlıbaşına bir ibadet bulunmaktadır.
SORU : Bir günün orucundaki bozukluk, diğer günün sıhhatine engel olur mu ?
CEVAP : Hayır (başlı başına bir ibadet olduğu için )
75-
SORU : Bir kaza orucuna fecrin doğuşundan sonra niyet edilecek olsa, bununla kaza sahih our mu ?
CEVAP : Hayır
SORU : Bu oruç ne olmuş olur ?
CEVAP : Nafile oruç tutulmuş olur.
SORU : Eğer bu oruç bozulacak olsa, kaza edilmesi gerekir mi ?
CEVAP : Evet
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü başlanmış olan bir ibadet yarıda bırakılamaz
76-
SORU : Bir kimse, daha güneş batmadan: "Yarın oruç tutayım," diye niyet edip de, sonra yarınki günün istiva zamanına kadar uyusa, gafil veya baygın bir hal de bulunsa, oruç tutmuş olur mu ?
CEVAP : Hayır
SORU : Güneşin batmasından sonra böyle niyet etmiş olursa, orucu sahih olur mu ?
CEVAP : Evet
77-
SORU : Bir kimse, ramazan ayında ramazan olduğunu bildiği halde, ne oruca ve ne de iftara niyet etmemiş bulunsa, oruçlu bulunmuş olur mu ?
CEVAP : Sağlam rivayete göre hayır
78-
SORU : Bir kimse, geceleyin herhangi bir oruç için niyet etmiş bulunsa, sonra fecrin doğuşundan önce bu niyetinden dönse, bu dönüşü sahih olur mu ?
CEVAP : Evet
SORU : Oruçlu bir kimse, orucunu bozmaya niyet ettiği halde bozmasa, sadece bu niyet ile orucu bozulmuş olur mu ?
CEVAP : Hayır
79-
SORU : "İnşallah yarın oruç tutmaya niyet ettim," diye yapılan bir niyet sahih midir ?
CEVAP : Evet
SORU : "Yarın davete çağırılsam iftar etmeye, çağrılmazsam oruç tutmaya," diye yapılan bir niyet geçerli midir?
CEVAP : Hayır
SORU : Böyle tereddütlü bir niyetle oruç tutulmuş olur mu?
CEVAP : Hayır
80-
SORU : İstiva zamanına kadar niyet edilmesi caiz olan oruçlarda, gündüzün niyet edileceği takdirde, nasıl niyet edilmesi gerekir ?
CEVAP : O günün başlangıcından itibaren oruçlu bulunmuş olmaya
SORU : Niyet edileceği andan itibaren oruç tutmaya niyet edilecek olsa, bununla oruç tutulmuş olunur mu ?
CEVAP : Hayır
81-
SORU : Ramazan gecesinde veya gündüzünde bayılan veya deliren kimse, istiva zamanından önce kendine gelip oruca niyet edince oruçlu bulunmuş olur mu ?
CEVAP : Evet
82-
SORU : Bir kimse, Ramazan ayında başka bir vacib oruca niyet edecek olsa, o kimse hangi orucuna niyet etmiş sayılır ?
CEVAP : Ramazan orucuna
SORU : Bu konuda iki imama göre, mukim ile misafir arasında fark var mıdır ?
CEVAP : Hayır
SORU : İmamı Azam'a göre, misafir olunca, ne için oruçlu bulunmuş olur ?
CEVAP : Niyet ettiği vacib için
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü misafirin Ramazan orucunu tutma mecburiyeti yoktur.
SORU : Nafile oruca niyet edilecek olsa, sahih olan görüşe göre, ramazan orucuna niyet edilmiş olur mu ?
CEVAP : Evet
SORU : Hastanın da bu şekilde olan niyetleri, Ramazan orucuna sayılır mı ?
CEVAP : Sahih olan görüşe göre evet
SORU : Misafir ile hastanın mutlak şekildeki niyetleri de Ramazan orucuna sayılır mı ?
CEVAP : Evet
83-
SORU : Muayyen bir adak gününde, keffaret veya ramazan orucunu kaza gibi, başka bir vacibe niyet edilerek oruç tutulmuş olsa bu oruç ne için sayılır ?
CEVAP : Sahih olan görüşe göre,bu oruç o vacib için sayılır
SORU : O muayyen nezir orucunun ne yapılması gerekir ?
CEVAP : Kaza edilmesi
84-
SORU : Bir oruç için hem keffarete, hem de nafileye niyet edilse, ne olarak caiz olur ?
CEVAP : Keffaret
SORU : Bir oruç için kazaya, hem de yemin keffaretine niyet edilecek olsa geçerli olur mu ?
CEVAP : Hiç biri geçerli olmaz.
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü bunların aralarında zıddiyet vardır.
SORU : Bu durumda o oruç bir ne olmuş olur ?
CEVAP : Nafile
85-
SORU : Bir veya birkaç ramazandan orucu kazaya kalmış olan kimse için uygun düşen, bunları kaza ederken: nasıl niyet etmektir ?
CEVAP : "Üzerine kazası ilk vacib olan oruca"
SORU : Bununla beraber böyle belirtilmeksizin yalnız kazaya niyet etmesi de yeterli midir ?
CEVAP : Evet
86-
SORU : Bir kadın henüz adet içinde iken, geceleyin oruca niyet edip fecirden önce temizlenecek olsa, orucu sahih olur mu ?
CEVAP : Evet
87-
SORU : Esir bulunan kimse, Ramazan ayının girip girmediğini bilemezse ne apar ?
CEVAP : Araştırır ve kanaatına göre oruç tutar
SORU : Sonra bakılır: Eğer orucu ramazana raslamışsa veya ramazandan yahut oruç tutulması yasak olan günlerden sonra geceleyin niyet ederek oruç tutmuş ise, orucu nasıl sayılır ?
CEVAP : Ramazandan
SORU : Ramazan günlerinden noksan olarak oruç tutmuşsa ne yapar
CEVAP : Bu noksan günleri kaza eder.
SORU : Ramazandan öncesine raslamışsa, caiz olur mu ?
CEVAP : Hayır yalnız nafile bir oruç olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder