Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu -->

10 Mart 2020 Salı

GIYABİ CENAZE NAMAZI KILINABİLİR Mİ ?



İHSAN ŞENOCAK HOCA EFENDİ
Ebru Hanife'ye göre kılınmaz Bunun sebebiise Efendimiz(s.a.v.) Necaşi'nin vefatını Allah vahiy yoluyla bildirmiştir .Nasıl vahiy yoluyla Necaşi'nin vefat ettiğini vahiy yoluyla bildirdi ise cenaze namazı için de aradaki engelleri o şekilde kaldırıyor Necaşi'nin bizzat naaşını görerek namazı kılmıştır Ebu Hanife bu şekilde anladığı için gıyabi cenaze namazı olmaz diyor 
Diğer yandan gayri müslim bir ülkede bir müslüman vefat etse veya başka bir ülkede bir müslüman şehit olsa gıyabi cenaze namazı kılınır mı ? Efendimiz (s.a.v.) kıldı diğer mezheplere göre be kılınabilir Malik ilerden gelen bir görüşe göre ve Hanefilere göre kılınmaz ama cumhur'a göre kılınabilir .
Başka bir ülkede şehit olan bir müslüman için gıyabi cenaze namazı ümmetin davasına sahip çıkma amacıyla da kılınabilir . Onların İslam ümmetine aidiyet duyguları noktasında destekleyici bir imkan sağlanmış olur . Bu gibi faydalarından dolayı ve diğer müctehitlerin cevazlarından dolayı bugün gıyabi cenaze namazı kılınabilir diyebiliriz 
Alim Ayni(r.a.) Umdetul Kari kitabında aynı zamanda Buhari şarihi olan Ayni(r.a.) bir müslüman'ın cenaze namazı şayet kılınmadı ise gıyabi olarak kılınmalıdır diyor 
https://www.youtube.com/watch?v=dspDp-yJKq8


DİYANET
Aslolan, namazının kılınabilmesi için cenazenin hazır bulunmasıdır. Bununla birlikte hazır olmayan cenaze için de namaz kılınabilir. Nitekim Resûlullah (s.a.s.), Habeş Kralı Necâşî’nin vefatını haber vermiş, sonra da onun cenaze namazını kıldırmak üzere cemaatin önüne geçmiş, ashab da arkasında saf tutmuştur (Buhârî, Cenâiz, 55; Müslim, Cenâiz, 63). Olayda hazır bulunan Câbir b. Abdullah (r.a.) şöyle demiştir: “Resûlullah (s.a.s.), Necâşî’nin (gıyabında) cenaze namazını kıldırdı. Ben de ikinci yahut üçüncü saftaydım.” (Buhârî, Cenâiz, 54)
Yine, Resûlullah’ın (s.a.s.) Uhud şehitleri (Buhârî, Cenâiz, 73) ve kendisine haber verilmeden defnedilen cenazeler için de gıyabi cenaze namazı kıldığı bilinmektedir (Buhârî, Cenâiz, 56).
https://kurul.diyanet.gov.tr/Cevap-Ara/343/giyabi-cenaze-namazi-kilinabilir-mi-


CEVAT AKŞİT HOCA EFENDİ
Gıyabi cenaze namazı kılınmaz deniliyor . Ölü orada bulunmalı . Efendimiz (s.a.v.) Necaşinin namazını kıldı ama Necaşinin cenazesini melekler onun önüne getirdiler .
Hanefi fıkıh kitaplarından Kasani 1.cilt 310-316
Ana kitap İmam Serahsi (r.a.) mefsut 2.cilt 64-68 sayfalar
 https://www.youtube.com/watch?v=rIlgs1QL3O8

ÖMER NASUHİ BİLMEN HOCA EFENDİ
Huzurda bulunmayan (gaib) bir ölü üzerine namaz kılmak caiz değildir. Çünkü kıble yönünden sapma hali olur. Doğu tarafında bir ölü olsa, namaza kıbleye doğru durulunca, ölü arkada veya solda kalır. Ölüye doğru dönülünce de kıbleden sapılmış olur.
 (Malikîlere göre de ölünün huzurda bulunması şarttır. Fakat Şafiîlere göre, gaib üzerine de namaz kılınabilir. Çünkü Peygamber Efendimiz Necaşî'nin cenaze namazını bu şekilde kılmıştır. Buna cevab olarak deniliyor ki, bu Peygamber Efendimize mahsus bir iştir. Onun için bazı özel hallerin bulunması mümkün olan şeylerdir. Hanbelîlere göre de, aradan bir aydan fazla geçmemiş olunca gaib üzerine cenaze namazı kılınabilir.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder