Seferin Hükümleri
256-
Yolcular hakkında bir takım kolaylıklar ve ruhsatlar gösterilmiştir. Şu uygulamalar bu kolaylıklardandır:
SORU : Ramazan ayında yolculuk halinde bulunan kimse için, oruc için nasıl bir kolaylık vardır
CEVAP : Sonraya bırakmak mubahtır.
SORU : Misafirler (yolcular) için mestler üzerine mesih ne kadardır
CEVAP : Üç gün üç gecedir.
SORU : Misafir dört rekat farz namazlarını kaç rekat olarak kılar.
CEVAP : İki
SORU : Buna ne denir.
CEVAP : : "Kasr-ı Salat"
SORU : Biz Hanefilerce, misafirin böyle namazını ne yapması gerekir.
CEVAP : Kısaltması
SORU : Buna aykırı olarak bu farzların dört rekat olarak kılınabilir mi
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : İki rekat kılıp da teşehhüdde bulunduktan sonra iki rekat daha kılacak olsa, farzı yerine getirmiş olur.mu
CEVAP : Evet
SORU : Bu son iki rekat ne sayılır
CEVAP : Nafile
SORU : Böyle kılınan bir namaz geçerli midir
CEVAP : Evet ancak selamı geciktirmiş olmasından dolayı hata işlemiş olur.
SORU : Fakat birinci teşehhüdü terk etse farzı yerine getirmiş olur mu
CEVAP : Hayır
SORU : Önceki iki rekatta kıraatta bulunmamış olsa, farzı yerine getirmiş olur mu.
CEVAP : Hayır
SORU : Sabah ve cuma namazlarında da hüküm nasıldır
CEVAP : Aynı
SORU : "Kasr-ı Salat=Namazı kısaltmak", ne zaman meşru kılınmıştır.
CEVAP : Peygamber Efendimizin (s.a.v.) hicretlerinin dördüncü yılında
SORU : Meşru oluşu, delili nedir
CEVAP : Kitab, sünnet ve ümmetin icmai ile sabittir.
SORU : İmam Şafiî'ye göre misafir (yolcu) olan kimse hali nasıldır
CEVAP : Serbesttir.
SORU : Namazlarını nasıl kılar
CEVAP : Dilerse dört rekatlı farzları dört rekat olarak kılar
257-
SORU : Misafir kimse,ne zaman yolculuk hükmünden çıkar.
CEVAP : Vatanına dönünce
SORU : Vatanında beklemeyi niyet etmesi şart mıdır
CEVAP : Hayır
SORU : Kendi asıl vatanından başka bir yere gidip orada niyetsiz olarak beklemekle misafir olmaktan çıkar mı
CEVAP : Hayır
SORU : En az onbeş gün bu beldede oturmaya niyet ederse,
CEVAP : O zaman sefer hükmünden çıkar.
SORU : Onbeş günden az ikamete (oturmaya) niyet etse misafirlik hükmü son bulur mu
CEVAP : Hayır
SORU : Ayrı ayrı iki beldede onbeş gün ikamete niyet edip bunlardan yalnız birinde onbeş gün durmasa, misafirlik hükmü son bulur mu
CEVAP : Hayır
258-
SORU : Bir misafir, bulunduğu yerde onbeş gün durmayı niyet etmeyip bugün, yarın çıkacağım diye uzun zaman orada kalacak olsa, yine misafirlik hükmünden çıkar mı
CEVAP : Hayır
SORU : Bir beldeye gidip belli bir işini gördükten sonra dönmek kararında olan bir kimse, o işin onbeş günden az bir zamanda yapılamayacağını bilmedikçe yine sefer hükmünden çıkar mı
CEVAP : Hayır, mukim sayılmaz.
SORU : Eğer onbeş günden önce bitmeyeceğini biliyorsa,
CEVAP : Mukim sayılır.(niyet etmese de)
259-
SORU : Sahrada ikamete niyet sahih midir
CEVAP : Hayır
SORU : Ancak göçebe halinde olup çadırlarda oturanlar, kendilerine ve hayvanlarına onbeş gün yetecek yiyecek ve içecekleri bulunduğu takdirde, sahralarda onbeş gün oturmaya niyet ederlerse,
CEVAP : Mukim sayılırlar.
SORU : Bu durumda onlar, bu yerden kalkıp onsekiz saatlik bir yere gitmeyi niyet etmedikçe, mukim olmaktan çıkmazlar.mı
CEVAP : Hayır
260-
SORU : Sefer ve ikamet hallerinde, kimin niyeti geçerlidir.
CEVAP : Kendisine uyulan kimsenin
SORU : Ona uyanın niyetine itibar edilir mi
CEVAP : Hayır
SORU : Onun için asker, kumandanının, köle efendisinin, işçi iş verenin, öğrenci hocasının, peşin olan nikah bedelini almış bulunan kadın, kocasının niyetine göre ne olur
CEVAP : Mukim veya misafir olur.
261-
SORU : Sefer hususunda henüz buluğ çağına ermemiş çocuğun niyeti geçerli midir
CEVAP : Hayır
SORU : Böyle bir çocuk hakkında sefer hükümleri uygulanabilir mi.
CEVAP : Hayır
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü sefer hususunda, sefer müddeti olan bir mesafeye gitmeyi niyet etmek şart olduğu gibi, fikrinde özgür olmak ve buluğ çağına da ermiş bulunmak şarttır.
SORU : Şafiî'lere göre,
CEVAP : mümeyyiz olan (kâr ve zararını seçen) çocuğun sefere niyeti geçerlidir, namazını kısaltabilir
262-
SORU : Sefer halinde bulunan bir kimse, tabi bulunduğu şahsın niyetini, nereye kadar gideceğini bilmediği ve sorusuna da cevab alamadığı takdirde, üç günlük mesafeye gidinceye kadar namazlarını nasıl kılar;
CEVAP : Tam
SORU : Ne zaman kısaltmaya başlar
CEVAP : Ondan sonra kısaltmaya (kasra) başlar.(3 günlük mesafeden sonra)
SORU : Düşman eline esir düşen bir müslüman hakkında hüküm nasıldır
CEVAP : Yukarıdaki gibi
SORU : Herhangi bir sebebden dolayı soru sorulamaması nedir
CEVAP : Soruya cevab alınamaması gibidir.
263-
SORU : Dar-ı harbde (düşman yurdu içinde) askerin ikamete niyeti sahih midir
CEVAP : Hayır
SORU : Güvenlik teminatı ile böyle bir bölgede bulunan müslümanların orada ikamete (onbeş günden fazla durmaya) niyet etmeleri sahih midir
CEVAP : Evet
264-
SORU : En büyük idareci de, sefer konusunda diğer insanlar gibi midir?
CEVAP : Evet
SORU : Buna göre bir idareci, sefer müddeti olan bir yolculuğa niyet etmeksizin memleketi dahilinde dolaşıp dursa, namazlarını nasıl kılar.
CEVAP : Tam
SORU : Fakat sefer müddeti olan bir yere gitmeyi niyet edip dolaşırsa, namazlarını nasıl kılar.
CEVAP : Kısaltır. Sahih olan budur.
SORU : Peygamber Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) ve onun dört halifesi, Medine'den Mekke'ye gidince dört rekatlı farz namazları nasıl kılarlardı.
CEVAP : İkişer rekat olarak
265-
SORU : Namaz vakti devam ettikçe, misafirlik ve ikamet bakımından, namazın vasfı ne olur
CEVAP : Değişebilir;
SORU : Vakit çıkınca ne olur
CEVAP : Vasıf kararlaşmış olur.
SORU : Bunlarda muteber olan nedir
CEVAP : Vaktin sonu, yani "Allahü Ekber" diyebilecek bir zamanın kalmamış olması
SORU : Bir misafirin namazı, vakit henüz tamamen çıkmadan vatanına dönmesi ile namaz ne olur
CEVAP : Namazı iki rekattan dört rekata döner.
SORU : Bir yerde onbeş gün ikamete niyet etmesi ile namazı ne olur
CEVAP :Namazı iki rekattan dört rekata döner.
SORU : Namazını henüz kılmadan vakit çıkıp da, ondan sonra vatanına dönse ne olur
CEVAP : Namazı iki rekat olarak kaza eder, dört rekat olarak kaza etmez.
SORU : Bir yerde onbeş gün ikamete niyet edecek olsa, ne olur
CEVAP : Namazı iki rekat olarak kaza eder, dört rekat olarak kaza etmez.
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü vaktin çıkması ile, namazın vasfı (misafir namazı olması) kararlaşmış olur.
266-
SORU : Yolculuk halinde bulunan bir kadın haiz iken, gideceği yere üç günden az bir mesafe kaldığı esnada temizlenecek olursa,namazlarını nasıl kılar.
CEVAP : Tam
267-
SORU : Mukimin kazaya kalan namazları sefere çıkması ile değişir mi
CEVAP : Hayır
SORU : Misafirin de kazaya kalan namazları ikamete niyet etmesi ile değişir mi
CEVAP : Hayır
SORU : İkamet halinde olan bir kimse, sefer halinde kazaya kalmış olan namazlarını nasıl kılar
CEVAP : İkişer rekat
SORU : Sefer halinde bulunan kimse de, ikamet zamanında kazaya kalmış namazlarını nasıl kılar
CEVAP : Dörder rekat
268-
SORU : Mukim misafire, misafir de vakit içinde mukime uyabilir. mi
CEVAP : Evet
SORU : Bir mukimin vakit içinde olsun olmasın, misafire uyması sahih olur mu
CEVAP : Evet
SORU : Misafir iki rekati kıldıktan sonra selam verince, mukim ne yapar
CEVAP : Kalkar ve kıraat yapmaksızın namazını tamamlar.
SORU : Yanılsa , bundan dolayı sehiv secdesi yapar mı
CEVAP : hayır
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü bu mukim bir lâhık demektir. (Lâhık bahsine bakılsın!)
SORU : İmam olan misafirin cemaat için ne yapması iyi olur
CEVAP : , Namazdan önce veya namazdan sonra cemaata dönerek: "siz namazınızı tamamlayın, ben misafirim," demesi müstahabdır:
SORU : Misafire gelince: ne zaman mukime uyabilir.
CEVAP : Ancak vakit içinde
SORU : Bu halde dört rekatlı bir farz namazını nasıl kılar,
CEVAP : Mukim gibi tam olarak
SORU : İmama vakit içinde uymakla ne olur.
CEVAP : Farz namazı iki rekattan dört rekata dönmüş
SORU : Vaktin dışında, yani kendisi misafir iken kazaya kalmış dört rekatlı bir namazında mukime uyması sahih olur mu
CEVAP : Hayır
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü böyle kazaya kalmış namazı, evvelki iki rekat olarak kararlaşmıştır.
269-
SORU : Misafir ile mukim, dört rekatlı bir namazı kazaya bırakmış olsalar, bu namazda misafir mukime uyabilir mi
CEVAP : Hayır
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü bu namaz, misafir için iki rekat olarak kararlaşmıştır.
SORU : Birinci oturuş misafir için farz olduğu halde, mukim için nedir
CEVAP : Farz değildir, vacibdir.
SORU : O halde farz namaz kılan, nafile namaz kılana uymuş olur ki, bu nedir
CEVAP : Caiz değildir.
270-
SORU : Misafir vakit içinde mukime uymuş iken namazı bozulsa bunu nasıl kılar.
CEVAP : Yine iki rekat olarak
SORU : Neden
CEVAP : Çünkü onun imama uyması bozulmuştur
271-
SORU : Yolculuk veya yağmur sebebi ile iki vakit namazı bir vakitte kılmak caiz midir
CEVAP : Hayır
SORU : Yalnız hac mevsiminde Arafat'da öğle ile ikindi namazlarını öğle vaktinde ve akşam ile yatsı namazlarını Müzdelife'de yatsı vaktinde bir arada cemaatla kılmak caiz midir. (Hac bahsine bakılsın!)
CEVAP : Evet
SORU : Üç imama göre, bir özür sebebi ile, öğle ile ikindi veya akşam ile yatsı namazlarını öne almak veya geciktirmek suretiyle bir vakitte toplamak caiz midir
CEVAP : Evet
SORU : Öğle namazı ile ikindi namazı öğle vaktinde kılınabilir mi,
CEVAP : Evet
SORU : Öğle namazı ile ikindi namazı ikindi vaktinde kılınabilir mi
CEVAP : evet
272-
SORU : Sefer hükümlerinin uygulanması hususunda, yolculuğun meşru olup olmaması arasında fark var mıdır
CEVAP : Hayır
SORU : Bunun için efendisinden kaçmış bir köle veya haksız yere kocasından kaçmış bir kadın sefer müddeti yola çıkınca namazını ve orucunu nasıl yapar
CEVAP : namazı iki rekat kılar , isterse orucunu da sonraya bırakabilir.
SORU : Üç İmama göre, nasıldır
CEVAP : Böyle yolcular, misafirler hakkındaki kolaylıklardan yararlanamazlar. Onlar bu ihsana ehil değillerdir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder