Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu -->

22 Ocak 2020 Çarşamba

SEFERİN ANLAMI VE MÜDDETİ

Seferin Anlamı ve Müddeti

249-
SORU :  Sefer ve Müsaferet, lügatta ne anlama gelir
CEVAP : Herhangi bir mesafeye gitmektir. 
SORU : Bunun karşıtı nedir. 
CEVAP : İkamet
SORU : Din yönünden sefer, nedir. 
CEVAP : belli bir uzaklığa gitmektir
SORU : Bu da nedir,
CEVAP : Orta bir yürüyüşle üç günlük (onsekiz saatlik) bir uzaklıktan ibarettir
SORU : Buna: ayrıca ne denir  
CEVAP : Üç merhale
SORU : Orta yürüyüş, nasıl bir yürüyüştür
CEVAP : Piyade yürüyüşüdür.
SORU : Kafile halinde develerle olan yürüyüşlerde ise orta yürüyüş, nasıl bir yürüyüştür
CEVAP : Deve yürüyüşüdür.
SORU : Denizlerde de,ne esas alınır. 
CEVAP :  Yelken gemileri ile havanın mutedil olması 
SORU : İşte karalarda böyle bir yürüyüşle, denizlerde de mutedil bir havada yelkenli bir gemi ile onsekiz saat sürecek bir uzaklık ne sayılır
CEVAP : Sefer Müddeti
SORU : Bu yolun mesafe olarak nesi muteberdir. 
CEVAP : Yalnız gidilecek mesafesi 
SORU : Gidip dönülmesine ait mesafesi muteber midir.
CEVAP :  Hayır

250- 
SORU : Vatanında veya vatan hükmünde olan bir yerde oturan kimseye ne denir.
CEVAP : Mukîm
SORU : Böyle bir yerden çıkıp en az onsekiz saatlik bir mesafeye gitmeye başlamış olan kimseye de, din deyiminde ne denir
CEVAP : Misafir=Yolcu" 

251-
SORU : Yolculuk hali, esasen zorluk ve sıkıntıdan boş kalmaz. Bunun için dinimiz yolcular için bazı kolaylıklar göstermiştir. Yolculukda gece-gündüz devamlı olarak yola devam edilemez. Dinlenmeye ihtiyaç görülür. Bunun için fıkıh kitablarında  sefer müddeti ne kadardır
CEVAP : 3 gün 3 gece 
SORU : Bu bakımdan bir günlük normal yürüyüş, ortalama olarak kaç saat kabul edilmiştir.
CEVAP : 6
SORU :   Sefer hükmü bütün yolculuk hallerini kapsar.mı
CEVAP : Evet
SORU : Bazı yolculuklarda zahmet ve meşakkat olmasa da, sefer hükmü bütün yolculuk hallerini kapsar.mı
CEVAP : Evet
SORU : Neden
CEVAP : Hüküm şahsa değil, cinse göre olduğundan
  
252-
SORU : Fıkıh alimlerinden bazılarına göre, sefer müddeti ne kadarlık bir mesafeden ibarettir. 
CEVAP : Onsekiz fersahlık 
SORU : Bir fersah, üç mil ve her mil de 20 dakika sürecek olsa, onsekiz fersah kaç saat etmiş olur.
CEVAP : 18 saat
SORU : Bir fersah, on iki bin adım, bir mil de dörtbin adım sayılmaktadır. Bununla beraber fersahlar düz yerler ile dağlık yerlerde ve dereliklerde bulunan durumlara göre değişir. Düz bir arazide bir fersah mesafe bir saatte alınabileceği halde, dağlık bir yerde böyle bir mesafe bir saatte alınamaz. Onun için bu konuda fersah bir ölçü sayılabilir mi
CEVAP : Hayır
SORU : Şu da var ki, fersah esas alındığı takdirde bir çok meseleler çözümlenmiş olur Örnek: Tren ve uçakla olan yolculuklarda, gidilecek yerin kaç fersah olduğu göz önüne alınır. En az onsekiz fersahlık bir mesafeye gidilecek olursa, sefer müddeti gerçekleşmiş olur. Sefer hükmü uygulanmaya başlar. Böylece taşıtların yürüyüş halini göz önünde bulundurmaya gerek kalır mı
CEVAP : Hayır
(Doğrusu üç İmam da bu fersah şeklini kabul etmişlerdir. İmam Malik ile İmam Ahmed'e göre, sefer müddeti "16" fersahdır. On altı fersah da 48 mildir. Bir mil ise altı bin el arşınıdır. Buna göre sefer müddeti, seksen kilometre ile altıyüz kırk metreye ulaşmış olur. İmam Şafiî'nin ilk görüşüne göre bir gün bir gecedir. Son görüşüne göre ise, "48" mildir.)

253- 
SORU : Gidilecek bir yerin hem karadan, hem de denizden yolu bulunsa, ne esas alınır. 
CEVAP : Yolcunun gideceği yol
SORU : Bir beldeye deniz yolu ile on iki saatte ve kara yolu ile onsekiz saatte gidilecek olsa, misafir sayılırlar mı
CEVAP : Karadan gidenler misafir sayılır, denizden gidenler sayılmaz. 
SORU : O yerin karadan iki yolu bulunduğu takdirde 
CEVAP : Hüküm böyledir. Sefer mesafesinde bulunan yoldan gidenler ancak misafir sayılır.

254- 
SORU : Yolculuk hükmünün uygulanması, ne zaman başlar.
CEVAP : Oturulan yerin yola çıkıldığı yöndeki evlerinden ayrıldıktan ve en az üç günlük bir vere gidilmesine niyet edildikten sonra 
SORU :  Bu evler tamamen geçilmedikçe ve sefere niyet edilmedikçe, sefer hali başlar mı
CEVAP : Hayır

255- 
SORU : Bir beldenin kenarlarında olup "Fina-i Mısır" denilen yerler nereden sayılır. 
CEVAP : O beldeden 
SORU : Bunlar çoğunlukla ne kadar bir mesafe teşkil ederler. 
CEVAP : Bir ok atımından (dört yüz adımdan) az 
SORU : Belde ile bunlar arasında tarlalar ve bostanlar bulunmadıkça beldenin  neyi sayılırlar. 
CEVAP : Ekleri ve tamamlayıcıları
SORU :  Yolculuk hükmünün  başlaması için ne gerekir
CEVAP :  Bunları da geçmek gerekir 
SORU : Şehrin dışındaki bağlar ve bostanlar, bekçilere ve bostancılara ait ev ve kulübeler şehirden sayılır mı
CEVAP : Hayır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder