Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu -->

4 Mayıs 2022 Çarşamba

MESTLER ÜZERİNE MESH VERİLMESİ

151- Ayağa giyilen ve "Mest" adı verilen mest hükmündeki şeyler üzerine, abdest alınırken meshedilmesi caizdir. Bu, İslam dininin gösterdiği bir kolaylıktır. Bu meshden maksad, mestlerin üzerine ayakların uclarından başlayıp aşık kemiklerini aşmak üzeri inciklere doğru ıslak olan el parmaklarını sürmektir.

152- Ayaklara meshetmenin farz mikdarı, giyilen her iki mestin ön ve üst tarafından el parmaklarının en küçüğü itibarı ile üç parmaklık yerin meshedilmesidir. Bu kadarlık bir yerin meshedilmesi ile farz yerine getirilmiş olur.
(Malikîlere göre, mestlerin bütünü üzerine mesh yapılması gerekir. Bu mikdarın azına mesh yeterli değildir. Hanbelîlere göre, mestlerin üstünün çoğuna meshedilmesi kafidir. Şafiîlerde ise, mestlerin üstüne bir parmak kadar mesh yapılması yeterlidir.)

153- Mestlerin altına mesh yapılmaz. Mestler üzerine mesh yapılırken ıslak olan el parmaklarının açık olması, meshin el parmakları ile yapılması, ayak parmaklarının ucundan başlayarak yukarıya doğru yapılması, sünnete uygun olan meshdir. Yoksa, mestin üzerine su dökmek, mesti sünger gibi bir şeyle ıslatmak, enine olarak mestin üzerine meshetmek veya meshe mestin goncundan başlamak yeter. Ancak böyle yapmak sünnete aykırıdır.

154- Ayakları topukları ile beraber örten çizmeler, potinler, kendileri ile üç mil kadar yürünebilecek kuvvetli ve kalın çoraplar, konçlu aba terlikler de mest hükmündedir. Bunların üzerine de mesh yapılabilir.

SORU : Mestin neden altı değil de üstü meshedilir
- Çorap mesti giyerken neden sadece üstü mesh edilir altı daha pis değil mi neden böyle bir hüküm var hikmeti nedir
CEVAP : İslam’daki konuların / emirlerin bazıları taakkuli (gerekçelerini akılla idrak etmek mümkündür) bazıları ise taabbüdidir (yani gerekçelerini akılla idrak etmek mümkün değildir).
Mest üzerine mesh de dâhil olmak üzere ibadetler taabbüdi konulardır. Yani ibadetlerle ilgili hükümlerin konuluş gerekçesi açık ve anlaşılır olmayabilir.
Dolayısıyla ibadetlerin şartları ve uygulamaları Yüce Allah öyle emrettiği veya Hz. Peygamber (asm) öyle yaptığı için yapılır. Bunların nedeni sorulmaz ve insanlar tarafından da tam olarak bilinmez. (İbn Abidin, Reddu’l-muhtar, I, 447)
Mestin üzerine mesh etmek Hz. Peygamber’in (asm) sünnetiyle sabit olup Hz. Peygamber’in (asm) abdest aldığını ve mestlerinin üzerine mesh ettiğini bildiren birçok rivayet vardır. (Buhari, Vudu’, 35, 48; Müslim, Taharet, 72-73)
Dolaysıyla mestin üzerine mesh edilmesi konusunda Hz. Peygamber’in (asm) uygulamasına uyulur.
Sonuç olarak, bazı dinî hükümlerin gerekçeleri ve hikmetleri akıl ile anlaşılmayabilir. Mestin altına değil de üzerinde mesh edilmesi de bu doğrultuda ele alınmalıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder