SUAL : Aslen bütün yeryüzü, bütün madenler, bütün sular, bütün otlar, ağaçlar, çiçekler ve meyvalar, domuzdan başka hayvanların üzerlerinde pislik olmamak şartı ile bedenlerinin dışı nedir
CEVAP : temizdir.
SUAL : Bunların dokunması ile elbiseler pislenmiş olur mu
CEVAP : Hayır
SUAL : Domuzun neyinden faydalanabiliriz
CEVAP : sadece kılları, zaruret dolayısıyle badana yapmak ve ayakkabı dikmek için kullanılabilir.
SUAL : Bunlarla yapılan badana ve dikilen ayakkakbı pis sayılır mı
CEVAP : Hayır
SUAL : Yine bir su kovası, domuz kılları ile yapılmış olan bir fırça ile boyanmış olur da, boya kuruyarak suda boyadan bir iz kalmazsa, kova pis midir , temiz midir , su çıkarılabilir mi
CEVAP : yine kova temiz sayılır; onunla kuyudan su çıkarılabilir.
SUAL : O kıllardan az bir mikdar suya düşse de, su bozulur mu
CEVAP :Hayır
SUAL : Bu hüküm kime göredir.
CEVAP : İmam Muhammed'e . Tercih edilen de bu görüştür.
SUAL : İmam Ebû Yusuf'a göre, nasldır
CEVAP : bu kıllar içine düştüğü suyu bozar.
SUAL : Neden
CEVAP : Çünkü bu kılların kullanılışı bir zaruret sebebiyle caiz görülmüştür. Bunların su içine düşmeleri zaruret dışında kalır.
NOT : Bu kılların fırça olarak kullanılmaları da hoş görülmemektedir. Bunların yerine kullanılacak başka bir şey bulunduğu zaman, kullanılmamaları şübhesiz ki daha iyidir.
SUAL : bir şeyin temiz sayılması, onun yenip içilmesinin helal olmasını gerektirir mi
CEVAP : Hayır
NOT : Nice zehirli sular ve nice sarhoşluk veren otlar vardır ki, bunlar temiz oldukları halde yenip içilmeleri haram bulunmaktadır.
SUAL : Malikî'lere göre, köpek ile domuz dahil, her canlı hayvanın bedeni nedir
CEVAP : temizdir.
SUAL : Domuzdan başka boğazlanıp kanları akıtılan bütün hayvanların deri, ciğer, yürek, dalak ve damarları ile etleri arasında kalıp akmayan kanları temizdir midir
CEVAP : Evet
NOT : Bu boğazlamanın din usulüne göre yapılmış olması görüşü daha kuvvetlidir.
SUAL : Bit, pire ve tahta kurusu kanları pis midir
CEVAP : Hayır
SUAL : Su içinde yaşayan hayvanlar içinde suda ölen balıklar ve diğer hayvanlar temizdir midir
CEVAP : Evet
NOT : bu deniz hayvanlarından bir kısmının yenmesi haramdır.
SUAL : Domuzdan başka hayvanların, boynuz, tırnak, kemik, kıl ve tüyleri gibi içlerine kan girmeyen organları ve tabaklanan derileri hayvanların
ölümleriyle pis olur mu
CEVAP : Hayır
SUAL : sinirleri temiz midir
CEVAP : Sahih olan görüşe göre, değildir. Çünkü bunlarda acı duyacak kadar bir canlılık bulunmuştur.
SUAL : Misk kedisi temizdir midir
CEVAP : Evet yenmesi de helaldir.
NOT :Miskin göbeği de temizdir. Zibad denilen yağ da temizdir.
SUAL : Henüz ot yememiş süt kuzularının kursakları temiz midir.
CEVAP : Evet
NOT : Bunlar ister boğazlansın,ister boğazlanmasınlar, bunlardan peynir mayası yapılabilir.
SUAL : Tavuğun ölümünden sonra çıkan yumurta temiz midir
CEVAP : Evet yenebilir.
SUAL : Ölmüş bir koyunun memesinden çıkan süt de temiz midir.
CEVAP : Evet İmamı Azam'a göre içilebilir,
SUAL : iki İmama (Ebû Yusuf ve Muhammed'e) göre nasıldır
CEVAP : süt temiz ise de memenin pis olmasından dolayı içilmez.
SUAL : Kokmuş et, ekşimiş yemek, acılaşmış yağ, kokup kurtlanmış et veya peynir temizliğini kaybetmiş midir
CEVAP : Hayır
SUAL : Yenebilir mi
CEVAP : zararlı olmaları itibariyle yenmeleri uygun olmaz.
SUAL : Ev kedilerinin sidiği, dokunduğu kapları ve içine düştüğü suyu pisleştirir mi
CEVAP : Evet
SUAL : elbiselere dokunması ile elbise pis sayılır mı
CEVAP : Bir zaruret olduğu için pis sayılmaz
SUAL : farelerin sidiği suları pisletir mi
CEVAP : Evet
SUAL : yenecek ve içilecek şeylere az mikdarda dokunan fare sidikleri ve tersleri pisletir mi
CEVAP : yiyecek ve içeceklerde tadları belirmeyince bağışlanmıştır.
SUAL : Neden
CEVAP : Çünkü bunlardan korunmak zordur.
SUAL : Diğer bir görüşe göre, kedi ve farenin sidikleri suları ve elbiseleri bozar mı
CEVAP : Evet Bunun için ihtiyat yolunu seçmelidir.
SUAL : İğne ucu yahut iğne deliği kadar küçük olan sidik serpintileri bir bedene yahut bir yere veya elbiseye sıçrarsa o yerler pis sayılır mı
CEVAP : Hayır
SUAL : bu şekilde durgun ve az olan bir suya sıçrarsa pisletir mi
CEVAP : bu bağışlanmaz; durgun ve az olan suyu pisletir.
SUAL : Neden
CEVAP : Çünkü bu gibi sıçrantılardan suyu korumak
kolaydır.
SUAL : Akar veya durgun bir halde olan suya pisliğin düşmesinden dolayı sıçrayan damlalar temizdir midir
CEVAP : Evet
SUAL : Ne zaman pis sayılır
CEVAP : Damlalarda pislik izi olursa, o zaman pis sayılırlar.
SUAL : Heladan, ahırdan ve hamamdan çıkan buharların oluşturduğu su damlaları temiz midir
CEVAP : Evet
SUAL : Pis sayılan bir şeyden sıkılarak çıkarılan sıvılar temiz midir
CEVAP : Hayır
SUAL : Caddelerin gerek sert ve gerek yumuşak olan çamurları, pislikten arı olmasa da temiz sayılır mı
CEVAP : Evet
SUAL : Elbiseye sıçrayan böyle çamurun tümünün pis olduğu belli değilse, bu elbise ile namaz kılmak sahihdir midir
CEVAP : Evet
SUAL : Bir cenazenin üzerinde pislik yoksa, onun yıkanması halinde meydana gelen yıkantı temizdir midir
CEVAP : Evet , namaza engel olmaz.
SUAL : Ölü üzerinde pislik varsa yıkantısı temiz midir
CEVAP : Hayır
SUAL : Yıkama işi ile uğraşılırken sıçrantılardan korunmak güç olduğu için nasıl bir uygulama yapılır
CEVAP : bağışlanmıştır.
SUAL : Necaset yıkantısı da pistir midir
CEVAP : evet
SUAL : Temizlenmesi üç kez yıkamakla olan şeylerin dördüncü kez yıkantısı temiz olur mu
CEVAP : Evet
SUAL : Pis yerler üzerinden esip gelen bir rüzgarın dokunduğu elbise ve kumaşlar pis olur mu
CEVAP : Hayır
SUAL : Elbise veya kumaşlarda pislik eseri görülürse pislenmiş sayılırlar mı
CEVAP : Evet
SUAL : Sıkılmak suretiyle damlayabilecek kadar ıslak olan bir bohçaya temiz elbiseler sarılır da, bu elbiselerde pislik eseri görülmezse, elbiseler temiz sayılır mı
CEVAP : Evet
SUAL : Kurumuş halde bulunan pis bir yer üzerine serilen çamaşırda pislik eseri bulunmazsa, o çamaşırın ıslaklığı pis yer üzerinde görülse pislenmiş olur mu
CEVAP : Hayır
SUAL : Bir kimse pis bir yatak veya pis bir yer üzerine yatıp uyumuş olsa, adam pislenmiş sayılır mı
CEVAP : Hayır
SUAL : Terinden veya ayağındaki bir yaşlıktan dolayı pisliğin eseri elbisesinde veya bedeninde görülürse ne yapmak gerek
CEVAP : Bu pisliklerin yıkanması gerekir.
SUAL : Keçi ve koyun benzeri hayvanların memesine yapışmış olan pisliklerin sağılan süt içine düşmesiyle süt pis olur mu
CEVAP : Evet
SUAL : Süt sağılırken sütün içine kuru olarak düşen bir iki parça pislikten dolayı süt pislenir mi
CEVAP : Henüz dağılmadan hemen çıkarılıp atılırsa ve sütte de bir iz bırakmazsa süt temizdir
NOT :Bu mikdar bağışlanmıştır; çünkü bundan korunmak güçtür.
Kedi beslenen evde kedinin içtiği kaptaki su necis midir
Hanefi kaynaklarından Zahir rivaye diye bilinen 6 esas kitabından Ilki olan kitabul asl ‘ın ravisi el-Cüvercani bu suali İmam Muhammed'e sual eder ve İmam Muhammed cevap olarak başka bir su ile abdest almak bana daha sevimlidir buyurur
İmam Muhammed Camiussağir adlı eserinde (bu kitapta Zahir rivaye kitaplarındandır) orada kedinin artığı ile abdest almanın mekruh olduğundan bahseder
Dolayısıyla hanefi kaynaklarının ilki olan zahir rivayede bu konuda iki farklı rivayet oluşmuştur daha sonra gelen ulemânın bu konuya İhtilaf etmelerine sebep olmuştur
İmamı Tahavi bu ihtilafı bahır sahibi İbnülceym geniş şekilde anlatır imam Tahavi kedinin artığının tahrimen mekruh olduğunu ifade eder hakikate artığa verilecek hüküm salyaya verilecek olan hükmün aynısıdır , salyaya verilecek olan hüküm ise ete verilecek olan hükmün aynısıdır kedinin eti necistir yenilmez dolayısı ile o etten neşet edecek olan salya da necistir o zaman o salyanın temas ettiği artık da necis olması gerekir
Ancak buna dair Efendimizin (s.a.v.) kedinin insanlar içinde çokça bulunması onların yanına çokça girip çıkması hadisinden haramdır ifadesi necistir ifadesi kullanılmaz tahrimen mekruhtur ifadesi kullanmıştır İmam Tahavi ve emsal düşünen alimlerin görüşü bu yöndedir
Diğer taraftan imamı Kerhi muvatta da rivayet edilen hadiste kedi necis değildir belki insanlar içinde çokça bulunan onlarla beraber olan insanların meclislerine çokça girip çıkan bir hayvandır buyurması bu Hadis-i Şeriften kedinin haikatte artığının necis olmadığı ancak kedi etobur olmasından fare yeme ihtimalinden ve yeni yemiş olması ihtimalinden ağzının necis olma ihtimali vardır bu ihtimal de kesin olmadığından tenzihen mekruhtur ifadesini kullanır
Hanefi kaynaklarında kedinin artığını tahrimen mekruh tenzihen mekruh olduğu İki görüş ortaya çıkar
Bu ihtilaflardan kaçırıp ihtiyatı seçip tahrimen mekruhtur tarafını seçip kaçınmak daha uygundur Evde kedi beslemek mahzurlu değildir Ama dikkat etmek gerekir kedinin kullanacağı kapları kendi kapılarımız olarak değil kediye mahsus olmalı
Köy yerlerinde kedinin beslenmesi daha olanaklıdır ,evdeki haşeratı bertaraf etmek için belki ihtiyaçtır ve kedi ihtiyaçları için rahatlıkla dışarı çıkabilir içeriye girebilir
Şehirlerde bu durum sıkıntıdır kedinin dışarı girip çıkması kolay olmadığı için kediye tahsis edilen kumla bu sağlanmaktadır Kuma bevlini yapabilir veya etrafa da yapabilir onun artığından uzak durmakta fayda var
Hanefi kaynaklarından Zahir rivaye diye bilinen 6 esas kitabından Ilki olan kitabul asl ‘ın ravisi el-Cüvercani bu suali İmam Muhammed'e sual eder ve İmam Muhammed cevap olarak başka bir su ile abdest almak bana daha sevimlidir buyurur
İmam Muhammed Camiussağir adlı eserinde (bu kitapta Zahir rivaye kitaplarındandır) orada kedinin artığı ile abdest almanın mekruh olduğundan bahseder
Dolayısıyla hanefi kaynaklarının ilki olan zahir rivayede bu konuda iki farklı rivayet oluşmuştur daha sonra gelen ulemânın bu konuya İhtilaf etmelerine sebep olmuştur
İmamı Tahavi bu ihtilafı bahır sahibi İbnülceym geniş şekilde anlatır imam Tahavi kedinin artığının tahrimen mekruh olduğunu ifade eder hakikate artığa verilecek hüküm salyaya verilecek olan hükmün aynısıdır , salyaya verilecek olan hüküm ise ete verilecek olan hükmün aynısıdır kedinin eti necistir yenilmez dolayısı ile o etten neşet edecek olan salya da necistir o zaman o salyanın temas ettiği artık da necis olması gerekir
Ancak buna dair Efendimizin (s.a.v.) kedinin insanlar içinde çokça bulunması onların yanına çokça girip çıkması hadisinden haramdır ifadesi necistir ifadesi kullanılmaz tahrimen mekruhtur ifadesi kullanmıştır İmam Tahavi ve emsal düşünen alimlerin görüşü bu yöndedir
Diğer taraftan imamı Kerhi muvatta da rivayet edilen hadiste kedi necis değildir belki insanlar içinde çokça bulunan onlarla beraber olan insanların meclislerine çokça girip çıkan bir hayvandır buyurması bu Hadis-i Şeriften kedinin haikatte artığının necis olmadığı ancak kedi etobur olmasından fare yeme ihtimalinden ve yeni yemiş olması ihtimalinden ağzının necis olma ihtimali vardır bu ihtimal de kesin olmadığından tenzihen mekruhtur ifadesini kullanır
Hanefi kaynaklarında kedinin artığını tahrimen mekruh tenzihen mekruh olduğu İki görüş ortaya çıkar
Bu ihtilaflardan kaçırıp ihtiyatı seçip tahrimen mekruhtur tarafını seçip kaçınmak daha uygundur Evde kedi beslemek mahzurlu değildir Ama dikkat etmek gerekir kedinin kullanacağı kapları kendi kapılarımız olarak değil kediye mahsus olmalı
Köy yerlerinde kedinin beslenmesi daha olanaklıdır ,evdeki haşeratı bertaraf etmek için belki ihtiyaçtır ve kedi ihtiyaçları için rahatlıkla dışarı çıkabilir içeriye girebilir
Şehirlerde bu durum sıkıntıdır kedinin dışarı girip çıkması kolay olmadığı için kediye tahsis edilen kumla bu sağlanmaktadır Kuma bevlini yapabilir veya etrafa da yapabilir onun artığından uzak durmakta fayda var
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder