Namazların Sünnetleri
142-
SORU : Namazların sünnetleri de vardır. Bu sünnetler, neyi tamamlar
CEVAP : Namazların vaciblerini
SORU : Onlardaki noksanlıkları giderir ve fazla sevab kazanmaya sebeb olur. Sünnetlere riayet edip devam etmek neyin alametidir ?
CEVAP : Allah'ın peygamberine sevgi
SORU : Bununla beraber bu sünnetleri terk etmek, namazın bozulmasını ve tekrar kılınmasını gerektirir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU : Fakat küçümsemeksizin kasden terk edilmesi bir hata ve bir mahrumiyettir. Fakat sünnetin hak görülmemesi, boş ve hikmetten uzak sayılarak küçümsenmesi, -Allah korusun- nedir ?
CEVAP : Küfürdür.
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü Sünnet de şer'î hükümlerden ve esaslardan biridir.
Namazlardan önce veya namazların içinde başlıca sünnetler şunlardır:
1)
142-
SORU : Namazların sünnetleri de vardır. Bu sünnetler, neyi tamamlar
CEVAP : Namazların vaciblerini
SORU : Onlardaki noksanlıkları giderir ve fazla sevab kazanmaya sebeb olur. Sünnetlere riayet edip devam etmek neyin alametidir ?
CEVAP : Allah'ın peygamberine sevgi
SORU : Bununla beraber bu sünnetleri terk etmek, namazın bozulmasını ve tekrar kılınmasını gerektirir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU : Fakat küçümsemeksizin kasden terk edilmesi bir hata ve bir mahrumiyettir. Fakat sünnetin hak görülmemesi, boş ve hikmetten uzak sayılarak küçümsenmesi, -Allah korusun- nedir ?
CEVAP : Küfürdür.
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü Sünnet de şer'î hükümlerden ve esaslardan biridir.
Namazlardan önce veya namazların içinde başlıca sünnetler şunlardır:
1)
SORU : Beş vakit namaz için ve cuma namazı için ezan okumak ve ikamet etmek nedir ?
CEVAP : sünnettir.
SORU : Vaktinde cemaatle yerine getirilen her farz namaz için ezan ve ikamet nedir ?
CEVAP : Sünnettir
SORU : Kazaya kalıp da cemaatle kılınacak farz namazlar için de nedir ?
CEVAP : Sünnettir.
SORU : Birçok namaz cemaatle kaza edileceği zaman, bunlardan hangisi için ezan okunur ?
CEVAP : Yalnız ilk kılınacak namaz için
SORU : Sonra gerek bu namaz için ve gerek bunun arkasından kılınacak diğer kaza namazları için ne yapılır ?
CEVAP : Birer ikametle yetinilir
SORU : Kendi evlerinde yalnız başına namaz kılacak erkekler için ezan ve ikamet nedir ?
CEVAP : Müstahabdır.
SORU : Gerek yolcular için, gerek cemaatle namaz kılacaklar için ezan ve ikameti terk etmek nedir ?
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Cuma günü şehirde bulundukları halde, özürlerinden dolayı cuma namazını kılamayanlara, öğle namazını kılarlarken ezan ve ikamet gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU : Kadınlar için de ezan ve ikamet sünnet midir ?
CEVAP : Hayır
Ezan ve ikamet bahsine bakılsın!..
2)
SORU : İftitah (başlangıç) tekbirini alırken elleri yukarıya kaldırmak sünnettir. Şöyle ki: Erkekler için nasıldır ?
CEVAP : Ellerini, baş parmaklar kulak yumuşaklarına değecek kadar,hizasına kaldırıp o vaziyette: "Allahü Ekber" derler.
SORU : Kadınlar için nasıldır ?
CEVAP : Kadınlar da parmaklarının ucları omuzlarına kavuşacak kadar ellerini göğüslerinin hizasına kaldırıp o vaziyette: "Allahü Ekber" derler.
CEVAP : sünnettir.
SORU : Vaktinde cemaatle yerine getirilen her farz namaz için ezan ve ikamet nedir ?
CEVAP : Sünnettir
SORU : Kazaya kalıp da cemaatle kılınacak farz namazlar için de nedir ?
CEVAP : Sünnettir.
SORU : Birçok namaz cemaatle kaza edileceği zaman, bunlardan hangisi için ezan okunur ?
CEVAP : Yalnız ilk kılınacak namaz için
SORU : Sonra gerek bu namaz için ve gerek bunun arkasından kılınacak diğer kaza namazları için ne yapılır ?
CEVAP : Birer ikametle yetinilir
SORU : Kendi evlerinde yalnız başına namaz kılacak erkekler için ezan ve ikamet nedir ?
CEVAP : Müstahabdır.
SORU : Gerek yolcular için, gerek cemaatle namaz kılacaklar için ezan ve ikameti terk etmek nedir ?
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Cuma günü şehirde bulundukları halde, özürlerinden dolayı cuma namazını kılamayanlara, öğle namazını kılarlarken ezan ve ikamet gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU : Kadınlar için de ezan ve ikamet sünnet midir ?
CEVAP : Hayır
Ezan ve ikamet bahsine bakılsın!..
2)
SORU : İftitah (başlangıç) tekbirini alırken elleri yukarıya kaldırmak sünnettir. Şöyle ki: Erkekler için nasıldır ?
CEVAP : Ellerini, baş parmaklar kulak yumuşaklarına değecek kadar,hizasına kaldırıp o vaziyette: "Allahü Ekber" derler.
SORU : Kadınlar için nasıldır ?
CEVAP : Kadınlar da parmaklarının ucları omuzlarına kavuşacak kadar ellerini göğüslerinin hizasına kaldırıp o vaziyette: "Allahü Ekber" derler.
İftah tekbirinden başka namaz İçindeki bütün tekbirler sünnettir
SORU : Ellerin durumu nasıl olmalıdır ?
CEVAP : Ellerin içleri kıbleye yönelik bulunmalıdır. Birbirine karşı da bulunabilir.
SORU : Üç İmama göre nasıldır ?
CEVAP : Erkekler de ellerini ancak omuzlarının hizasına kadar kaldırırlar.
3) Tekbir için eller kaldırılırken parmakların aralarının zorlamaksızın doğal bir açıklık bulundurulması sünnettir.
SORU : Ellerin durumu nasıl olmalıdır ?
CEVAP : Ellerin içleri kıbleye yönelik bulunmalıdır. Birbirine karşı da bulunabilir.
SORU : Üç İmama göre nasıldır ?
CEVAP : Erkekler de ellerini ancak omuzlarının hizasına kadar kaldırırlar.
3) Tekbir için eller kaldırılırken parmakların aralarının zorlamaksızın doğal bir açıklık bulundurulması sünnettir.
4)
Bir özür yoksa, kıyamda iki ayağın arasını dört parmak kadar açık bulundurmak sünnettir.
Bir özür yoksa, kıyamda iki ayağın arasını dört parmak kadar açık bulundurmak sünnettir.
5)
-Namazda erkeklerin, göbeklerinin altında tutmak üzere sağ ellerini sol elleri üzerine koyup sağ ellerinin baş parmak ve serçe parmağı ile sol bileği kavramaları ve sağ elin diğer üç parmağını sol kol üzerine uzatmaları sünnettir.
-Kadınların da sağ ellerini sol elleri üzerine koyarak halka yapmaksızın göğüsleri üzerinde bulundurmaları sünnettir
SORU : Her rekatta Fatiha'dan önce Besmele'yi okumak, sahih sayılan bir görüşe göre nedir ?
CEVAP : Vacibdir.
SORU : Fatiha'dan sonra okunacak surelerin başlarında Besmele okunur mu ?
CEVAP : Hayır
SORU : Yalnız İmam Muhammed'e göre nasıldır ?
CEVAP : Sessizce kılınacak namazlarda bu surelerin başlarında da besmele okunur
7) İmam olan kimsenin, tekbirleri ve rükûdan kıyama kalkarken "Semiallahu limen hamideh""Yüce Allah kendisine hamd edenin hamdini işitti." "Ey Rabbimiz! Hamd da sana mahsustur." sözünü ve namazın sonunda her iki tarafa vereceği selamı ihtiyaç mikdarı aşikâre yapması sünnettir
Cemaatın da rükûdan kalkarken: "Allahumme Rabbena ve lekelhamd" sözü ile tekbirleri ve selamı gizlice yapmaları sünnettir.
Yalnız başına namaz kılan rükûdan kalkarken bunların ikisini de söyler
8)
-Namaz aralarında kıyamdan rükûa ve secdelere giderken "Allahü Ekber" denilmesi, sünnettir.
-Rükûdan kıyama kalkarken "Semiallahü limen hamideh" denmesi, sünnettir.
-Secdeden kalkıp yine secdeye giderken "Allahü Ekber" denilmesi sünnettir.
9)
-Rükû ve secde tesbihleri, rükû halinde en az üç kere: "Sübhane Rabbiye'l-azîm" denilmesi,sünnettir.
-Secde halinde de en az üç kere: "Sübhane Rabbiye'l-alâ" denilmesi sünnettir.
10)
-Rükû halinde, erkeklerin ellerinin parmakları açık olacak şekilde elleriyle dizlerini tutmaları sünnettir.
-Kadınlar bu halde parmaklarını açık tutmazlar ve dizlerini kavramazlar, ellerini dizleri üzerine koyarlar.
13)
-Ka'de (Tahiyyata oturuş) ve celse (secdeden doğrulup bekleme) hallerinde erkeklerin sol ayaklarını döşeyerek üzerlerine oturmaları ve sağ ayaklarını güçleri yettiğince kıbleye doğru dikmeleri, sünnettir.
-Kadınların da sol ayaklarını sağ taraflarına yatık bulundurarak yere oturmaları sünnettir. Bu oturuşa "Teverrük" denir.
14)
-Ka'delerde (Tahiyyatlara oturuşlarda) ve celselerde (secdeler arasındaki bekleyişlerde) ellerin kıbleye yönelik olarak oyluklar üzerine konulup dizlerin tutulması sünnettir.
15)
-Ka'delerdeki Teşehhüdlerde "La İlâhe" denirken, sağ elin şehadet parmağı kaldırıp "İllallah" denirken indirilmesi sünnettir.
-Bunu yaparken baş parmak ile orta parmak halka edilip diğer iki parmak bükülmelidir.
DİKKAT :Birçok kimseler bu sünneti gereği üzere yapamayacaklarından dolayı bunun terk edilmesini uygun görenler vardır.
16)
-Farz namazların, vitir namazının ve müekked sünnetlerin son oturuşlarında, Tahiyyattan sonra Peygamber Efendimize Salat ve Selam okumak sünnettir.
-Gayr-i müekked sünnetlerle diğer nafilelerin her oturuşunda Tahiyyattan sonra Peygamber Efendimize Salat ve Selam okumak sünnettir.
Bu Salat ve Selâm şu şekilde okunur:
"Allahümme salli alâ seyyidina Muhammedin ve alâ ali seyyidina Muhammed. Kema salleyte alâ seyyidina İbrahime ve alâ ali seyyidina İbrahime. İnneke hamîdün mecid. Ve barik alâ seyyidina Muhammedin ve alâ ali Muhammed. Kema barekte alâ seyyidina İbrahime ve alâ ali seyyidina İbrahim. İnneke hamîdün mecîd."
Anlamı: "Ey Allah'ım! Efendimiz Muhammed' e ve efendimiz Muhammed'in ailesine rahmet et (onların şerefini yücelt). Efendimiz İbrahime ve onun ailesine rahmet ettiği gibi. Şübhesiz bütün hamd ve övgü sanadır, büyüklük ve yücelik sana mahsustur. Efendimiz Muhammed'e ve onun ailesine bereket ver. Efendimiz İbrahime ve onun ailesine bereket verdiğin gibi. Şübhesiz bütün hamd ve övgü sanadır, büyüklük ve yücelik sana mahsustur."
17)
-Bütün namazların son oturuşlarında Salat ve Selamdan sonra iki tarafa selam vermeden önce dua edilmesi sünnettir.
-Bu dua, Kur'an-ı Kerîm'in mübarek dua ayetlerinden biri ile yapılması veya bunlara benzer bulunmalıdır. Kullardan istenebilecek şeyler hakkında olan: "Ya Rabbi! Bana şu kadar para ver", şeklinde namazda dua edilmesi caiz görülmemektedir.
-Namazların sonunda adet edinilen dua: "Rabbenâ âtina fi'd dünya haseneten ve fi'lahireti haseneten ve kınâ azâbe'n-nar"
"Ey Rabbimiz! Bize dünyada bir güzellik, ahirette de bir güzellilk (iyilik ve mutluluk) ver ve bizi ateş azabından koru", demektir.
18)
-Namazların sonunda selam verirken yüzün önce sağ tarafa, sonra sola çevrilmesi sünnettir.
-Namazda erkeklerin, göbeklerinin altında tutmak üzere sağ ellerini sol elleri üzerine koyup sağ ellerinin baş parmak ve serçe parmağı ile sol bileği kavramaları ve sağ elin diğer üç parmağını sol kol üzerine uzatmaları sünnettir.
-Kadınların da sağ ellerini sol elleri üzerine koyarak halka yapmaksızın göğüsleri üzerinde bulundurmaları sünnettir
6)
İlk tekbirden sonra namazın başında gizlice "Sübhanekâllahümme" okunması, sünnettir.
Bundan sonra Fatiha'dan önce yine gizlice "Eûzü Besmele" okunması sünnettir.
Diğer rekatlarda da Fatiha'dan önce besmele çekilip Fatiha'ların sonunda amîn denilmesi sünnettir.
SORU : Burada imam ile cemaat ve yalnız başına kılanlar arasında bir fark var mıdır ?
CEVAP : Fark yoktur
SORU : Yalnız cemaat Fatiha'yı okumayacakları için "Eûzü Besmele" okumaları gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
"Sübhanekallahümme ve bihamdike ve tebarekesmüke ve Tealâ ceddüke ve la ilahe gayrük", cümlesidir. Anlamı: "Ey Allah'ım! Seni tesbih ve tenzih ederim, sana hamd ve övgüde bulunurum. Senin kutsal ismin mübarektir. Senin azamet ve celalin pek yüksektir. Senden başka hak mabud yoktur."
"Eûzü" den maksad da: "Eûzü Billâhi mineşşeytanirracîm" demektir. Anlamı şudur: "Allah tarafından kovulmuş olan Şeytan'ın kötülüğünden Yüce Allah'a sığınırım." Bu sığınmaya "Teavvüz" denir.
"Amîn" sözünün manası, dualarımızı kabul et, demektir.
İlk tekbirden sonra namazın başında gizlice "Sübhanekâllahümme" okunması, sünnettir.
Bundan sonra Fatiha'dan önce yine gizlice "Eûzü Besmele" okunması sünnettir.
Diğer rekatlarda da Fatiha'dan önce besmele çekilip Fatiha'ların sonunda amîn denilmesi sünnettir.
SORU : Burada imam ile cemaat ve yalnız başına kılanlar arasında bir fark var mıdır ?
CEVAP : Fark yoktur
SORU : Yalnız cemaat Fatiha'yı okumayacakları için "Eûzü Besmele" okumaları gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
"Sübhanekallahümme ve bihamdike ve tebarekesmüke ve Tealâ ceddüke ve la ilahe gayrük", cümlesidir. Anlamı: "Ey Allah'ım! Seni tesbih ve tenzih ederim, sana hamd ve övgüde bulunurum. Senin kutsal ismin mübarektir. Senin azamet ve celalin pek yüksektir. Senden başka hak mabud yoktur."
"Eûzü" den maksad da: "Eûzü Billâhi mineşşeytanirracîm" demektir. Anlamı şudur: "Allah tarafından kovulmuş olan Şeytan'ın kötülüğünden Yüce Allah'a sığınırım." Bu sığınmaya "Teavvüz" denir.
"Amîn" sözünün manası, dualarımızı kabul et, demektir.
-Sabah ve öğle namazlarını Fatiha'dan sonra uzunca ikindi ve yatsı namazlarını kısa akşam namazlarını ise daha kısa sureleri okumak
-Yolculukta veya vakit daralmışsa kısa ayet veya sure okunabilir
SORU : Her rekatta Fatiha'dan önce Besmele'yi okumak, sahih sayılan bir görüşe göre nedir ?
CEVAP : Vacibdir.
SORU : Fatiha'dan sonra okunacak surelerin başlarında Besmele okunur mu ?
CEVAP : Hayır
SORU : Yalnız İmam Muhammed'e göre nasıldır ?
CEVAP : Sessizce kılınacak namazlarda bu surelerin başlarında da besmele okunur
7) İmam olan kimsenin, tekbirleri ve rükûdan kıyama kalkarken "Semiallahu limen hamideh""Yüce Allah kendisine hamd edenin hamdini işitti." "Ey Rabbimiz! Hamd da sana mahsustur." sözünü ve namazın sonunda her iki tarafa vereceği selamı ihtiyaç mikdarı aşikâre yapması sünnettir
Cemaatın da rükûdan kalkarken: "Allahumme Rabbena ve lekelhamd" sözü ile tekbirleri ve selamı gizlice yapmaları sünnettir.
Yalnız başına namaz kılan rükûdan kalkarken bunların ikisini de söyler
8)
-Namaz aralarında kıyamdan rükûa ve secdelere giderken "Allahü Ekber" denilmesi, sünnettir.
-Rükûdan kıyama kalkarken "Semiallahü limen hamideh" denmesi, sünnettir.
-Secdeden kalkıp yine secdeye giderken "Allahü Ekber" denilmesi sünnettir.
9)
-Rükû ve secde tesbihleri, rükû halinde en az üç kere: "Sübhane Rabbiye'l-azîm" denilmesi,sünnettir.
-Secde halinde de en az üç kere: "Sübhane Rabbiye'l-alâ" denilmesi sünnettir.
10)
-Rükû halinde, erkeklerin ellerinin parmakları açık olacak şekilde elleriyle dizlerini tutmaları sünnettir.
-Kadınlar bu halde parmaklarını açık tutmazlar ve dizlerini kavramazlar, ellerini dizleri üzerine koyarlar.
11)
-Rükûda erkeklerin inciklerini dik tutmaları, kadınların da dizlerini bükük bulundurmaları sünnettir.
-Bu halde erkeklerin sırtları düz bulunur. Kadınların sırtları ise yukarıya doğru meyilli olur.
12)
-Secdeye varılırken önce dizleri, sonra elleri, sonra yüzü yere koymak ve secdeden kalkarken de önce yüzü, sonra elleri dizlerin üzerine koyduktan sonra dizleri yerden kaldırmak sünnettir.
-Buna güç yetmezse, el ile yere dayanarak kalkılabilir.
-Rükûda erkeklerin inciklerini dik tutmaları, kadınların da dizlerini bükük bulundurmaları sünnettir.
-Bu halde erkeklerin sırtları düz bulunur. Kadınların sırtları ise yukarıya doğru meyilli olur.
12)
-Secdeye varılırken önce dizleri, sonra elleri, sonra yüzü yere koymak ve secdeden kalkarken de önce yüzü, sonra elleri dizlerin üzerine koyduktan sonra dizleri yerden kaldırmak sünnettir.
-Buna güç yetmezse, el ile yere dayanarak kalkılabilir.
-Secdede erkeğin karnı uyluğa yapıştırmaması
-Dirsekleri başkalarını rahatsız etmeyecek kadar yanlarından kollarında yerden Uzak tutması sünnettir
-Kadınlar bunun tersini yapar kollarını vücutlarına birleştirirler
13)
-Ka'de (Tahiyyata oturuş) ve celse (secdeden doğrulup bekleme) hallerinde erkeklerin sol ayaklarını döşeyerek üzerlerine oturmaları ve sağ ayaklarını güçleri yettiğince kıbleye doğru dikmeleri, sünnettir.
-Kadınların da sol ayaklarını sağ taraflarına yatık bulundurarak yere oturmaları sünnettir. Bu oturuşa "Teverrük" denir.
14)
-Ka'delerde (Tahiyyatlara oturuşlarda) ve celselerde (secdeler arasındaki bekleyişlerde) ellerin kıbleye yönelik olarak oyluklar üzerine konulup dizlerin tutulması sünnettir.
15)
-Ka'delerdeki Teşehhüdlerde "La İlâhe" denirken, sağ elin şehadet parmağı kaldırıp "İllallah" denirken indirilmesi sünnettir.
-Bunu yaparken baş parmak ile orta parmak halka edilip diğer iki parmak bükülmelidir.
DİKKAT :Birçok kimseler bu sünneti gereği üzere yapamayacaklarından dolayı bunun terk edilmesini uygun görenler vardır.
16)
-Farz namazların, vitir namazının ve müekked sünnetlerin son oturuşlarında, Tahiyyattan sonra Peygamber Efendimize Salat ve Selam okumak sünnettir.
-Gayr-i müekked sünnetlerle diğer nafilelerin her oturuşunda Tahiyyattan sonra Peygamber Efendimize Salat ve Selam okumak sünnettir.
Bu Salat ve Selâm şu şekilde okunur:
"Allahümme salli alâ seyyidina Muhammedin ve alâ ali seyyidina Muhammed. Kema salleyte alâ seyyidina İbrahime ve alâ ali seyyidina İbrahime. İnneke hamîdün mecid. Ve barik alâ seyyidina Muhammedin ve alâ ali Muhammed. Kema barekte alâ seyyidina İbrahime ve alâ ali seyyidina İbrahim. İnneke hamîdün mecîd."
Anlamı: "Ey Allah'ım! Efendimiz Muhammed' e ve efendimiz Muhammed'in ailesine rahmet et (onların şerefini yücelt). Efendimiz İbrahime ve onun ailesine rahmet ettiği gibi. Şübhesiz bütün hamd ve övgü sanadır, büyüklük ve yücelik sana mahsustur. Efendimiz Muhammed'e ve onun ailesine bereket ver. Efendimiz İbrahime ve onun ailesine bereket verdiğin gibi. Şübhesiz bütün hamd ve övgü sanadır, büyüklük ve yücelik sana mahsustur."
17)
-Bütün namazların son oturuşlarında Salat ve Selamdan sonra iki tarafa selam vermeden önce dua edilmesi sünnettir.
-Bu dua, Kur'an-ı Kerîm'in mübarek dua ayetlerinden biri ile yapılması veya bunlara benzer bulunmalıdır. Kullardan istenebilecek şeyler hakkında olan: "Ya Rabbi! Bana şu kadar para ver", şeklinde namazda dua edilmesi caiz görülmemektedir.
-Namazların sonunda adet edinilen dua: "Rabbenâ âtina fi'd dünya haseneten ve fi'lahireti haseneten ve kınâ azâbe'n-nar"
"Ey Rabbimiz! Bize dünyada bir güzellik, ahirette de bir güzellilk (iyilik ve mutluluk) ver ve bizi ateş azabından koru", demektir.
18)
-Namazların sonunda selam verirken yüzün önce sağ tarafa, sonra sola çevrilmesi sünnettir.
-Tek başına namaz kılan kimse selam verirken hafaza meleklerine
-Cemaatle kılarken sağda ve solda bulunan cemaate ve imamın bulunduğu taraftada imama niyet etmesi sünnettir
-İmamın sol tarafa selam verirken sesini biraz yavaşlatması
-Cemaatle namaz kılarken bir veya daha fazla rekata yetişemeyen kimsenin ayağa kalkmak için imamın soluna selam vermesini beklemesi sünnettir
19)
Sütre edinilmesi sünnettir.
SORU : Şöyle ki: Sahra ve benzeri açık yerlerde namaz kılan kimse, önünden başkasının geçebileceğini düşünüyorsa ne yapar ?
CEVAP : Sağ veya sol kaşının hizasına en az bir arşın boyunda secde yerinin önüne kaim veya ince bir ağaç diker.
SORU : Dikilemiyorsa ?
CEVAP : Ağacı boyunca uzatır veya önüne uzunlamasına böyle bir çizgi çizer.
SORU : Enine yarım daire şeklinde bir çizgi çizilmesi de caiz midir ?
CEVAP : Evet
SORU : Direk ve sandalye gibi şeyler de sütre işini görürler mi ?
CEVAP : Evet
SORU : Cemaatle kılınan namazlarda yalnız imamın önünde sütre bulunması kafi olur mu ?
CEVAP : Evet
SORU : Namaz kılanın önünden geçilmesi edebe aykırıdır. Günahı gerektirdiğinden bundan kaçınılması lazımdır. Namaz kılan kimse, önünden geçmek isteyeni engellemek için ne diyebilir ?
CEVAP : Sübhanellah , Eli ile, gözü ile yahut başı ile hafifçe işaret edebilir.
Sütrenin bulunması, namaz kılanın dağınık düşüncelerini kaldırıp ibadet için bir araya toplamaya ve gönlünü bir çerçeve içinde tutmaya yardımcı olur.
19)
Sütre edinilmesi sünnettir.
SORU : Şöyle ki: Sahra ve benzeri açık yerlerde namaz kılan kimse, önünden başkasının geçebileceğini düşünüyorsa ne yapar ?
CEVAP : Sağ veya sol kaşının hizasına en az bir arşın boyunda secde yerinin önüne kaim veya ince bir ağaç diker.
SORU : Dikilemiyorsa ?
CEVAP : Ağacı boyunca uzatır veya önüne uzunlamasına böyle bir çizgi çizer.
SORU : Enine yarım daire şeklinde bir çizgi çizilmesi de caiz midir ?
CEVAP : Evet
SORU : Direk ve sandalye gibi şeyler de sütre işini görürler mi ?
CEVAP : Evet
SORU : Cemaatle kılınan namazlarda yalnız imamın önünde sütre bulunması kafi olur mu ?
CEVAP : Evet
SORU : Namaz kılanın önünden geçilmesi edebe aykırıdır. Günahı gerektirdiğinden bundan kaçınılması lazımdır. Namaz kılan kimse, önünden geçmek isteyeni engellemek için ne diyebilir ?
CEVAP : Sübhanellah , Eli ile, gözü ile yahut başı ile hafifçe işaret edebilir.
Sütrenin bulunması, namaz kılanın dağınık düşüncelerini kaldırıp ibadet için bir araya toplamaya ve gönlünü bir çerçeve içinde tutmaya yardımcı olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder