Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu -->

13 Nisan 2020 Pazartesi

KEFFARETİ GEREKTİRMEYEN ORUÇLAR


Keffareti Gerektirmeyen Oruçlar


137-
SORU  : Ramazan orucundan başka hiç bir orucun bozulmasından dolayı bir ceza ve geçmişteki kusuru düzeltme olarak iki ay oruç tutmak gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Neden ?
CEVAP :   Çünkü Kur'an'ın açık beyanı, yalnız tutulan Ramazan orucunun bozulması üzerine keffareti gerekli kılmaktadır.

138- 
SORU  : Ramazan orucunun bozulmasından dolayı keffaret gerekmesi için ne gerekir ?
CEVAP : Hem şekil ve hem de mana bakımından iftar (orucu bozan bir şey) gerçekleşmelidir. 
SORU  : Bu da ne ile  meydana gelir ?
CEVAP : Adet olarak gıdalanmak, tedavi olmak veya lezzetlenmek kasdi ile yenip içilen şeylerden birini kendi isteğiyle ve kasden yutmakla veya bir canlı kişiye kendi isteğiyle kasden iki yoldan biriyle cinsel ilişki kurmakla olur .
SORU  : Bunda inzal olması şart mıdır ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Bunun için gıda sayılmayan, beden için elverişli olmayan, aslen murdar olup kendisinden tiksinilen bir şeyin rıza ile ve kasden yenip içilmesinden dolayı keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır Yalnız kazayı gerektirir. 
SORU  : Bir ilacın ağızdan başka bir yerden içeriye akıtılmasından dolayı keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır Yalnız kazayı gerektirir. 
SORU  : Diri bir insana başka bir taraftan isteyerek yapılan ve inzal bulunan temaslar da 
CEVAP : Hayır Yalnız kazayı gerektirir. 
SORU  : Ölü insana normal yoldan isteyerek yapılan ve inzal bulunan temaslar da 
CEVAP : Hayır Yalnız kazayı gerektirir. 
SORU  : Ölü veya diri bir hayvana herhangi bir taraftan isteyerek yapılan ve inzal bulunan temaslar da keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır Yalnız kazayı gerektirir. 
SORU  : Dinde yasak ve haram olan işleri yapmak da neye sebep olur 
CEVAP : Ayrıca azaba sebeb olur.
SORU  : Şafîîlere göre, ölü veya hayvan hakkındaki cinsel ilişki keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Evet
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü bu halde, oruca engel olan bir temas bulur.

139-
SORU  :  Keffaret, oruç tutmamanın değil neyin cezasıdır. 
CEVAP : Orucu bozmanın
SORU  : Bir kimse, Ramazanda oruca asla niyet etmediği gibi, asla iftar da etmeyip imsak etmiş bulunsa (oruç tutsa) keffaret gerekir mi 
CEVAP : Üzerine yalnız kaza lazım gelir.
SORU  :  İmam Züfer'e göre, oruç için ne yeterlidir ? 
CEVAP : Mutlak surette imsak 
SORU  : Niyet bulunmasa da, yalnız imsak yapılsa oruç tutulmuş olur mu ?
CEVAP : Evet
SORU  : Keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Artık ne kaza, ne de keffaret lazım gelir. 
SORU  : Bu durumda kasden yapılacak bir iftar neyi gerektirir ?
CEVAP : Hem kazayı, hem de keffareti gerektirir.
SORU  : Oruca asla niyet etmediği halde, gündüzün kasden iftar edilse ne gerekir ? 
CEVAP : Yalnız kaza gerekir.
SORU  :  Böyle bir yersiz davranıştan dolayı, ayrıca sorumluluk doğar.  Ne yapması gerekir ?
CEVAP : Tevbe edip mağfiret dilemek gerekir.
SORU  : Keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Geceleyin niyet edilmeyip sabahleyin zevalden önce (nehar-i şer'înin yarısından önce) oruca niyet edilip de, ondan sonra kasden iftar edilecek olsa keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Yalnız kaza gerekir
SORU  : Bu kime göredir ?
CEVAP : İmamı Azam'a (rah.)
SORU  : iki İmama göre (İmam Muhammed - İmam Ebû Yusuf), niyet bulunmaksızın imsak edilse (oruç tutulsa) keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Kaza lazım gelir
SORU  : iki İmama göre (İmam Muhammed - İmam Ebû Yusuf), niyet bulunmaksızın zevaldan sonra iftar edilse keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Kaza lazım gelir
SORU  : iki İmama göre (İmam Muhammed - İmam Ebû Yusuf), niyet bulunmaksızın zevalden önce iftar edilse keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hem kaza, hem de keffaret gerekir 
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü zevalden önce oruca niyet edilmesi mümkündür.
SORU  : İmam Malik'e göre, bir özrü bulunmadığı halde iftar eden her mükellef üzerine keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Evet
SORU  :  İmam Şafiî'ye göre, yalnız cinsel ilişkiden dolayı keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Evet
SORU  : Bu iş tekrarlandıkça, keffaret de tekrarlanır mı ?
CEVAP : Evet
SORU  : Neden ?
CEVAP :  Çünkü keffaretlerde ibadet manası daha yüksektir,
SORU  : İbadetlerde tedahül (birkaç keffaretin bir sayılması) mümkün müdür ?
CEVAP : Hayır

140-
SORU  : Ramazanda oruca niyet etmiş bir kimse için bilerek ve isteyerek yenilmesi ve içilmesi keffareti gerektiren şeylerden bir kısmı şunlardır:
CEVAP : Ekmek, yemek, yağ, peynir, buğday, kavrulmuş arpa, yağ ile yoğrulmuş darı otu, pişmiş veya çiğ et, su, kar, dolu, sebze suları, karpuz, kavun, yaş ve kuru meyveler, yaş olup temiz bulunan karpuz kabuğu, üzüm tanesi, taze küçük üzüm yaprağı, yenen diğer yapraklar, bitkiler, safran, misk, kafur, herhangi bir ilaç, yenmesi adet halinde olan çamur, kilermeni, gebenin canı isteyip yiyeceği çamur, bütün içkiler, tütün, nargile, enfiye, emilen bir şekerin boğaza giden tadı.
SORU  : Bunlarda, yenip içilmek bakımından  ne vardır ?
CEVAP : Şeklen iftar
SORU  : Bunlarda bedenin yararına elverişli bulunmaları bakımından  ne vardır ?
CEVAP : Mana yönünden iftar 
SORU  : Bunlarla lezzetlenilmesi bakımından ne vardır ?
CEVAP : Mana yönünden iftar vardır.

141-
SORU  :  Kasden yutulacak bir taş, bir demir, bir kurşun, bir çekirdek, kuru kabuklu bir fındık veya badem, orucu bozar mı ?
CEVAP : Evet
SORU  : Keffaret icab eder mi ?
CEVAP : Hayır Kazayı gerektirir
SORU  : Neden ?
CEVAP :  Çünkü bunlarda şeklen iftar varsa da, yenilmeleri adet edinilmediğinden mana bakımından iftar yoktur.
SORU  : Yutulan bir kağıt parçası, bir pamuk, adi çamur, bir toprak, kuru bir ot, bir saman parçası, yetişmemiş ayva, tanesi kuru veya yaş kabuklu ceviz tanesi, kabuklu yumurta kazayı gerektirirse de, keffareti gerektirir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Hayır
CEVAP : Çünkü adet bakımından bunlarla gıdalanılmaz ve bunlarda tedavi kasdedilmez. 
SORU  : Kuru fıstık ise, içi olduğu halde çiğnenirse, keffareti gerektirir mi ?
CEVAP : Evet
SORU  : Çiğnenmeden yutulursa, keffareti gerektirir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Fıstığın başı yarılmış olsa  hüküm nasıl olur ?
CEVAP : Yine aynıdır. keffareti gerektirmez ?

142-
SORU  :  Kuru pirinç, kuru darı, mercimek, fiğ de keffareti gerektirir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü bunlarla gıdalanmak adet değildir.
SORU  : Buruna kaçan su veya akıtılan ilaç da böyle midir ? 
CEVAP : Keffaret gerekmez ?
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü bunlarda, rıza ile yutup iftar yapmak yoktur. 
SORU  : Sadece bir yararlanma ise ne gerekir ?
CEVAP : Yalnız kazayı gerektirir.

143-
SORU  :  Başkasının tükrüğünü alıp yutmakla  keffaret gerekir mi ? 
CEVAP : Hayır yalnız kaza gerektirir, 
SORU  : Başkasının ağzından çıkmış olan lokmayı alıp yutmakla keffaret gerekir mi ? 
CEVAP : Hayır yalnız kaza gerektirir, 
SORU  : Kendi ağzından çıkıp da biraz dışarda kalmış olan lokmayı alıp yutmakla keffaret gerekir mi ? 
CEVAP : Hayır yalnız kaza gerektirir, 
SORU  : Neden ?
CEVAP :  Çünkü insan yaratılışı bakımından bunlardan tiksinir. 
SORU  : Kan nasıldır ? 
CEVAP : Geçerli sayılan rivayete göre  böyledir. 
SORU  : Dostun tükrüğünü alıp yutmak, Ramazan orucu için keffareti gerektirir mi ?
CEVAP : Evet
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü bununla lezzetlenir. 
SORU  :  Afyon gibi sarhoşluk veren kuru otlar da böyledir midir ?
CEVAP : Evet
Sonuç: Keffaret, insanları bazı işlerden engellemek içindir. Bu engelleme, yenip içilmesi adet olan ve yaratılış gereği kendilerine meyil duyulan şeylere karşı uygulanır, insanlar yaratılışı gereği tiksineceği şeylerden zaten kaçınacakları için bunlardan dolayı zorlamaya gerek yoktur.
144-
SORU  : Yenilmesi adet halinde olan bir şeyi Ramazanda oruçlu iken unutarak ağzına alan kimse, oruçlu olduğunu hatırlayınca ne yapması gerekir ?
CEVAP : Hemen onu ağzından çıkarıp atması gerekir.
SORU  : Ağzındakini çıkarmayıp yutarsa, üzerine keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Evet
SORU  : Ağzından çıkarır da onu soğuduktan sonra yutacak olursa birşey gerekir mi ?
CEVAP : Yalnız ona kaza gerekir. 
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü böyle bir şeyi yutmak tiksinti veren bir şeydir.

145-
SORU  : Bir kimse, fecir doğduğu halde, henüz doğmamıştır zannı ile sahur yemeğini yese  üzerine  keffaret lazım gelir mi ?
CEVAP : Kaza gerekir,
SORU  : Bir kimse  güneş batmamış olduğu halde, battı sanarak iftar etse, üzerine  keffaret lazım gelir mi ?
CEVAP : Kaza gerekir,
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü kasden iftar etmiş değildir.

146-
SORU  : Bir kimse, Ramazanda zevcesine: "Bak, fecir doğmuş mu, doğmamış mı?" dedikten sonra, kadın bakıp henüz doğmadığını haber vermesi üzerine, o kimse oruca aykırı bir harekette bulunsa; fakat daha sonra fecrin doğmuş olduğu anlaşılsa, kendisine  keffaret gerekir mi ? 
CEVAP : Yalnız kaza gerekir
SORU  : Kadın fecrin doğmuş olduğunu bilerek böyle bir harekette bulunmuş ise birşey lazım gelir mi ?
CEVAP : Ona keffaret de lazım gelir.

147-
SORU  : İki kimse güneşin battığına, iki kimse de güneşin henüz batmamış olduğuna şahidlik ettiği halde iftar edilecek olsa ve sonradan güneşin batmamış olduğu anlaşılsa, bundan dolayı  Keffaret gerekir mi ?
CEVAP : İttifakla yalnız kaza gerekir.

148-
SORU  : İnsanların hukukunda iki kimsenin şahidliği isbata yeterli olduğu gibi, oruç hakkında da böyle şahidlik ettikleri halde, bir kimse yemek yeyip sonradan fecrin doğmuş olduğu anlaşılsa üzerine ne gerekir ?
CEVAP : Hem kaza, hem de keffaret gerekir. Bunda ittifak vardır.
SORU  : Bu konuda bir şeyin yokluğuna şehadet (fecrin doğmadığını söylemek) isbat hususundaki şehadete (fecrin doğmuş olmasına) karşı çıkabilir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Bu hadisede böyle şehadet edenler birer kimse olsa ne gerekir ?
CEVAP : Yalnız kaza gerekir.
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü fecrin doğuşu hakkında bir kişinin şahidliği tam bir delil değildir.

149-
SORU  :  Unutarak bir şey yiyen veya fecir doğmuşken, henüz doğmamıştır sanarak artık orucunun bozulduğunu zannederek tekrar kasıdlı olarak yese, üzerine keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Uyku halinde oruca aykırı bir harekette bulunan kimse,artık orucunun bozulduğunu zannederek tekrar kasıdlı olarak yese, üzerine keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Bu unutma ile orucunun bozulmayacağını bildiği halde iftar etse  keffaret gerekir mi ? 
CEVAP : Yine gerekmez Sahih olan da budur.
SORU  : Bu kime göredir ?
CEVAP : İmamı Azam'a(rah.) göre
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü bunda orucun bozulma şüphesi vardır.

150-
SORU  : Kendisine içten kusuntu gelen bununla orucun bozulduğunu sanarak Ramazanda kasden iftar edecek olsa, üzerine keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Ağzına su verirken hata eseri boğazına su kaçan bununla orucun bozulduğunu sanarak Ramazanda kasden iftar edecek olsa, üzerine keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Bir kadının güzelliğine bakan kimse, bununla orucun bozulduğunu sanarak Ramazanda kasden iftar edecek olsa, üzerine keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Bununla orucun bozulmayacağını bildiği halde iftar etse, keffaret de gerekirmi ?
CEVAP : Evet
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü burada şüpheye yer yoktur.

151- 
SORU  : Bir kimse Ramazanda gündüzün misvak kullansa bu yüzden orucun bozulduğunu sanarak iftar etmekle üzerine keffaret gerekir mi?
CEVAP : Hayır
SORU  : Bir kimse gıybet etse de bu yüzden orucun bozulduğunu sanarak iftar etmekle üzerine keffaret gerekir mi? 
CEVAP : Hayır
SORU  : Bununla orucun bozulmayacağını öğrenmiş ise, keffaret gerekir mi?
CEVAP : Evet

152-
 Ramazan günü ihtilam olan kimse, orucunu bozsa bakılır: 
SORU  : Eğer bu ihtilamla orucunun bozulmuş olduğunu zannetmiş ise, üzerine keffaret gerekir mi? 
CEVAP : Hayır
SORU  : Bununla orucun bozulmayacağını biliyordu ise, keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Evet

153-
SORU  : Ramazan ayında oruçlu olduğunu unutarak cinsel ilişkide bulunan kimse, oruçlu olduğunu hatırlar hatırlamaz, kendini geri çekse, orucu bozulmuş olur mu ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Sonradan inzal zarar verir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Neden ?
CEVAP : Bu, bir ihtilam gibi olmuş olur. 
SORU  : Hiç hareket etmeksizin inzal oluncaya kadar duracak olsa,ne gerekir ? 
CEVAP : Kendisine yalnız kaza gerekir.
SORU  : Kendisini tahrik ettiği takdirde, ne gerekir ?
CEVAP : Keffaret gerekir.
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü bu durumda cinayet tamamlanmış olur.
SORU  : Kendini geri alıp tekrar münasebette bulunmak keffareti gerektirir mi ?
CEVAP : Evet 
SORU  : Böyle bir ilişkinin ikinci fecir zamanına raslaması halinde değişirmi ? 
CEVAP : Hüküm aynen geçerlidir.

154-
SORU  : Bir kadın oruca niyet ettikten sonra uyuduğu halde kocası onunla ilişki kursa ne olur ?
CEVAP : Orucu bozulur, üzerine yalnız kaza gerekir, keffaret icab etmez.
SORU  : Bir kadın oruca niyet ettikten sonra geçici olarak cinnet getirdiği halde, kocası onunla ilişki kursa ne olur ?
CEVAP : orucu bozulur, üzerine yalnız kaza gerekir, keffaret icab etmez.

155-
SORU  :  Ramazan günü nefsini bir çocuğateslim edip cinsel ilişki kuran oruçlu bir kadın hakkında ne gerekir ?
CEVAP : İttifakla keffaret gerekir.
SORU  : Ramazan günü nefsini bir mecnuna teslim edip cinsel ilişki kuran oruçlu bir kadın hakkında ne gerekir ?
CEVAP : İttifakla keffaret gerekir.

156-
SORU  : Ramazan günü zor kullanmak suretiyle yapılan cinsel ilişkiden dolayı, bu işe zorlanan kimseye ne gerekir ?
CEVAP : Yalnız kaza gerekir, keffaret gerekmez.
SORU  : Can almak, bir azayı (organı) kesmek veya bunlardan birine sebebiyet verecek şekilde dövmekle yapılan zorlama nedir ?
CEVAP : Zor kullanmak,  
SORU  : Yalnız üzüntü ve acı verecek derecede olan dövmek veya yalnız hapsetmek suretiyle yapılan bir zorlamadan dolayı orucu bozmak keffareti düşürür mü ?
CEVAP : Hayır

157- 
SORU  : Bir yolcu zevaldan önce memleketine (ikamet vatanına) dönmekle bir şey yememiş olduğu halde oruca niyet edip ondan sonra kasden orucunu bozacak olsa, üzerine keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır 
SORU  : Zevalden önce iyileşip kendine gelen bir mecnun niyet etmişken, sonra orucunu bozarsa, ona da keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır

158-
SORU  :  Orucunu bozan kimseye, o gün oruç tutmamasını mubah kılacak bir hal gelirse, ondan keffaret düşer mi ?
CEVAP : Evet
SORU  : Sağlıklı bir kimse, Ramazanda oruca niyet etmişken, gündüzün orucunu bozsa da aynı günde bayılsa üzerine  ne gerekir ?
CEVAP : Yalnız kaza gerekir, keffaret gerekmez. Doğru olan görüş budur.
SORU  : Bir kadın adet görmeğe başlasa yahut oruç tutamayacak bir halde hastalansa, üzerine ne gerekir ? 
CEVAP : Yalnız kaza gerekir, keffaret gerekmez. Doğru olan görüş budur.
SORU  : Neden ?
CEVAP :  Bunlar birer semavi özürdür.
SORU  : Böyle bir kimse, kendini yaralayıp da oruç tutamaz hale gelse,  üzerinden keffaret düşer mi ?
CEVAP : Sahih olan görüşe göre hayır 
SORU  : Neden ?
CEVAP :  Çünkü bu duruma düşmeye kendisi sebeb olmuştur.
SORU  : Orucu açtıktan sonra isteyerek yolculuğa çıksa keffaret düşer  mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Orucu açtıktan sonra  zorlanarak yolculuğa çıksa keffaret düşer  mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü yolculuk semavî bir özür değildir.
SORU  : Sefere (yolculuğa) çıktıktan sonra orucu bozmak ise, ne gerektirir ?
CEVAP : Yalnız kazayı gerektirir.
SORU  : Neden ?
CEVAP :  Çünkü o gün aslen oruç tutmakla mükellef değildi.





159-
SORU  :  Ramazanda oruçlu olarak yolculuğa başlamış bir kimse, unutmuş olduğu bir şeyi almak için evine dönüp de bir şey yedikten sonra tekrar yola çıksa, üzerine keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Evet
SORU  : Neden ?
CEVAP : Çünkü evine dönmekle yolculuktan çıkmış olduğundan yemek yediği sırada mukim sayılmıştır.
SORU  :  Beldenin evlerini geçtikten sonra bir şey yeyip de, ondan sonra evine dönüp yine bir şey yiyecek olsa, üzerine keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Böyle yedikten sonra yolculuktan tamamen vazgeçmiş olsa da yine keffaret gerekir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU  : Neden ?
CEVAP :  Çünkü bu yemesi bir ruhsat (izin) haline rasgelmiştir.
SORU  : Zahirîye mezhebine göre, yolculuk halinde oruç tutmak nassa (Kur'anın hükmüne) aykırı olacağından nedir ?
CEVAP : Aslen caiz değildir.
SORU  : Diğer mezheblere göre nasıldır ?
CEVAP : Yolcu serbesttir, dilerse orucunu tutar, dilerse tutmaz. Sonradan kaza eder. 
SORU  : Öyle ki, kendisine zarar vermezse, orucunu tutması nedir ?
CEVAP : Bizce daha iyidir.







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder