7) Berat Gecesi Namazı
SORU : Şaban ayının on beşine raslayan geceye ne denir ?
CEVAP : Berat gecesi
Pek mübarek bir gecedir. Berat gecesinde, yaratıkların bir sene içindeki rızıklarına, zengin veya fakir, aziz veya zelil olacaklarına, diriltilip öldürüleceklerine ve ecellerine, hacılarla ilgili işlerine dair Allah tarafından meleklere bilgi verileceği söylenmektedir. Bu bakımdan berat gecesinde ibadet etmenin ve nafile namaz kılmanın çok sevabı vardır.
SORU : Bu geceye ait sünnet bir namaz var mıdır ?
CEVAP : Yoktur. Bu konudaki rivayetler sağlam değildir.
SORU : Berat gecesinde kılınacak namaza ne denilmiştir ?
CEVAP : Salâtü'l-Hayr (Hayır Namazı)
SORU : Nasıl kılınır ?
CEVAP : Bu namaz birçok rivayete göre yüz rekâttır. Her rekâtta Fatiha sûresinden sonra on defa İhlâs sûresi okunur.
Berat Kandili'ne özel bir namaz var mıdır? Bu gece hakkında detaylı bilgi verir misiniz?
Bazı hadis âlimleri bu namazın sünnette yerinin olmadığını, böyle bir namazın Hicret'ten 400 sene sonra Kudüs'te kılınmış olduğunu söyler. Bu nedenle Şafii mezhebine göre ise, bu hadis rivayeti mevzu olduğu için namaz sahih değildir ve sevabı da yoktur.
Ancak Aliyyulkari’ye göre,
Ali el-Karî (? - 1605[1]), İslam bilgini, mutasavvıf ve hattat.
Tam adı Ebü'l Hasen Nureddin Ali bin Sultan Muhammed el-Karî el-Herevî olan alim şeyh günümüzde Afganistan'da bulunan Herat şehrinde doğdu. Burada ilk tahsilini yaptıktan sonra Mekke'ye yerleşti ve ömrünün sonuna kadar burada yaşadı. Kıraat ilminde uzmanlaşmıştır. Geçimini hattatlıkla sağlardı.[2] Her sene bir Kuran yazdığı ve parasıyla ertesi seneye kadar geçindiği rivayet edilmiştir.El-Kârî, Hanefi mezhebine bağlıydı.
Şaban ayının on beşinci gecesinde kılınması rivayet edilen hadis, mevzu değil zayıftır. Onun için böyle bir namazı kılmaktan sevap alınabilir. Bu Hanefi mezhebine göredir. (bk. Acluni, Keşfu’l-Hafa, - el-mektebetu’l-Mısriye- 1420/2000, II/31, 507)
İmam Gazali gibi bir imamın bunun kılınmasına taraftar olması, en azından onun bu hadisi uydurma değil, zayıf gördüğünü ve “Salih amellerde zayıf hadislerle amel edilebileceğini” düşündüğünü göstermektedir.
Özetle, eskiden beri birçok takva sahibi insanların ve âlimlerinin bu namazları kılması, bunun kılınmasında bir sakıncanın olmadığını gösterir. Ancak, bu asırda insanların farzlarını kaza etmeleri, Kur’an okumaları ve istiğfar etmeleri, uzunca nafile ibadetlerle uğraşmalarından çok daha hayırlı olabilir .
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder