Oruçlu İçin Mekruh Olan ve Olmayan Şeyler
88-
SORU : Oruçlu olanın su ile ıslatılmış bir misvaki kullanması nedir ?
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Bu kime göredir ?
CEVAP : İmam Ebu Yusuf'a (rah.)
SORU : Diğer alimlere göre, sabahleyin yahut zevalden sonra yaş ve kuru misvak kullanmakta kerahet varmıdır ?
CEVAP : Hayır
SORU : İmam Şafiî'ye göre, zevalden sonra misvak kullanılması nedir
CEVAP : Mekruhtur
89-
SORU : Oruçlu kimsenin istincada (büyük abdest temizliğinde) ve abdest alırken ağzına, burnuna su verirken aşırı gitmesi, fazla su doldurup taşırması nedir ?
CEVAP : Mekruhtur.
90-
SORU : Oruçlunun bir özrü bulunmaksızın pişirilen yemeği yalnız ağzı ile tadması nedir ?
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Bir kocanın kötü huylu olması, karısı için bir özür sayılır mı ?
CEVAP : Evet
SORU : Böyle bir kadın ne yapabilir ?
CEVAP : Pişireceği yemeğin, yutmaksızın, tadına ve tuzuna bakabilir.
91-
SORU : Oruçlu bir kimsenin satın alacağı bal ve yağ gibi şeylerin iyi olup olmadığını anlamak için yalnız ağzı ile onlardan tadmasında kerahet var mıdır ?
CEVAP : Evet
SORU : Bir görüşe göre, muhakkak satın alınması gerekiyorsa yahut aldanmaktan korkuluyorsa ne yapılabilir ?
CEVAP : Boğaza kaçırmamak şartı ile tadına bakılmasında kerahet yoktur.
92-
SORU : Oruçlu kimsenin, önceden çiğnenmiş beyaz ve parçalanmaz bir sakızı çiğnemesi nedir ?
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Yeni bir sakızı çiğnemek caiz midir ?
CEVAP : Hayır
SORU : Erkekler oruçlu olmadıkları zamanlarda da sakız çiğneyebilirler mi ?
CEVAP : Hoş değildir.
SORU : Bir özür sebebiyle çiğneyeceklerse ne yapmaları gerekir ?
CEVAP : Gizlice çiğnemeleri güzel görülmüştür.
93-
SORU : Oruçlunun kan aldırması, orucunu koruyamayacak şekilde zayıf düşmesinden korkulursa nedir ?
CEVAP : Mekruhtur, değilse mekruh olmaz.
SORU : Bununla beraber uygun düşen nedir ?
CEVAP : bunu güneş batışından sonraya bırakmaktır.
94-
SORU : Ramazanda harareti azaltıp serinlenmek için ağza ve buruna su almak ve soğuk su ile yıkanmak nedir ?
CEVAP : Mekruhtur.
SORU : Bu kime göredir ?
CEVAP : İmamı Azam'a (rah.)
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü böyle bir hareket, ibadet için bir daralma göstermek demektir.
SORU : İmam Ebû Yûsuf'a göre nasıldır ?
CEVAP : Bunda kerahet yoktur.
SORU : Neden ?
CEVAP : Çünkü böyle yapmakla ibadete yardım edilmiş ve doğal olan sıkıntı giderilmiş olur. Fetva da buna göredir.
95-
SORU : Kendine güvenemeyen bir oruçlunun zevcesini öpmesi ve okşaması nedir ?
CEVAP : Mekruhtur.
96-
SORU : Oruçlu kimsenin zevcesi ile çıplak olduktan halde boyun boyuna sarılmaları kendine güvensin veya güvenmesin nedir ?
CEVAP : Her halde mekruhtur.
SORU : Bu harekete ne denir ?
CEVAP : Fahiş mübaşeret = Aşırı yaklaşma
SORU : Zevcesinin dudaklarını emmesi nedir ?
CEVAP : Her halde mekruhtur
SORU : Buna ne denir ?
CEVAP : Fahiş kuble = Aşırı öpüş
97-
SORU : Oruçlu kimsenin cünüb olarak sabahlaması veya gündüzün uyuyup ihtilam olması orucuna zarar verir mi ?
CEVAP : Hayır
SORU : Mümkün olduğu halde geceleyin yıkanmamak mekruh değildir, denebilir mi?
CEVAP : Hayır
98-
SORU : Oruçlu kimsenin gül ve misk gibi kokuları koklaması mekruh mudur ?
CEVAP : Hayır
SORU : Sürme çekmesi, bıyık yağı kullanması da mekruh mudur ?
CEVAP : Hayır
SORU : Erkeklerin süs maksadı ile sürme çekmeleri ve bıyıklarına yağ sürmeleri mekruhtur mudur ?
CEVAP : Evet
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder